Suomi päätti Nepalin valtion pyynnöstä lähettää rauniopelastusmuodostelman Katmanduun. Lennon oli määrä lähteä Rissalasta maanantaina 27.4. Nepalin valtion viranomaiset eivät pyynnöstä huolimatta kuitenkaan myöntäneet laskeutumislupaa lentokoneelle. Nyt Sisäministeriö on päättänyt kokonaan peruuttaa lennon. Samassa tilanteessa oli merkittävä osa muistakin Nepalin jo hyväksymistä avustuslennoista. Nepal ohjasi jo matkallakin olleita koneita laskeutumaan muun muassa Intian kentille. Yksi syy avustuslentojen ruuhkautumiseen on Katmandun Tribhuvanin lentokentän (VNKT) rajoitettu kapasiteetti, josta Lentoposti.fi kertoi eilen. Asematasolle mahtuu kerrallaan vain kahdeksan laajarunkokonetta. Avustuslennolle tarkoitetu Mega Maldives -yhtiön Boeing 767-300 ER -kone (8Q-MEF) saapui Rissalaan maanantaina kello yhdentoista maissa. Maanantaiksi aiottu lento kuitenkin siirtyi tiistaille. Avustustoimia koordinoiva Euroopan komission hätäapukeskus (ERCC) ja Suomen ulkoasiainministeriö kävivät Nepalin viranomaisten kanssa neuvotteluja laskeutumisluvan saamiseksi. Sisäministeriö neuvotteli maanantaina iltapäivällä tilanteesta ERCC:n kanssa, jonka pyynnöstä sisäministeriö päätti pitää lentoa edelleen valmiudessa ja arvioida tilannetta uudelleen tiistaiaamuna 28. huhtikuuta. Tilanteeseen ei neuvotteluista huolimatta saatu ratkaisua. Asian viivästymisen vuoksi aikaikkuna Kriisinhallintakeskuksen Finn Rescue Force -rauniopelastusmuodostelman tarkoituksenmukaiseen käyttöön on ohi ja tarve siirtyy toisenlaiseen apuun. Tämän johdosta sisäministeriö päätti aamulla 28.4. keskeyttää avustusoperaation ja kotiuttaa valmiudessa olleen rauniopelastusmuodostelman. Lue myös:
|
|||