AirACT:n Boeing 747-400 (BDSF) -rahtikone lasketui Hongkongin kiitotielle 07L, jonka jälkeen se toistaiseksi tuntemattomasta syystä suistui ulos kiitotieltä päätyen mereen. Rahtikoneen neljän hengen mieshistö on pelastettu. Lentokone törmäsi myös maahenkilökunnan ajoneuvoon, jonka seurauksena kaksi työntekijää menehtyi. Onnettomuus tapahtui 20. lokakuuta kello 03.53 paikallista aikaa eli noin kello 19:53 UTC-aikaa (19.10.). Rahtikone suistui kiitotieltä vasemmalla puolella päätyen mereen aallonmurtajan päältä noin 50 solmun nopeudella. Lentokoneen pyrstö irtosi onnettomuudessa. Tapahtuman aikaan Hongkongin lentokentällä vallitsi puuskainen tuuli, joka vaihteli neljästä solmusta 21 solmuun. ACT Havayollari A.S. on turkkilainen rahtilentoyhtiö, joka oli kyseisellä lennolla operoimassa Emirates SkyCargo:lle lentoa Dubaista Hongkongiin lennonnumerolla EK9788. Air ACT tunnettiin aiemmin nimellä MyCargo Airlines. Turkkilaisyhtiön laivastossa on kaksi 747-konetta, joista toinen oli osallisena Hongkongin onnettomuudessa. Turmassa tuhoutunut koneyksilö oli muunnettu matkustajakoneesta rahtikoneeksi. Tyyppimerkintä BDSF tarkoittaa israelilaisen IAI Bedekin suorittamaa muutostyötä. Hongkongin kiitotie 07L/25R on suljettu lentokoneen pelastustöiden vuoksi.
|
|||




