Jeju Airin lentoturman syyksi vahvistumassa toimivamman moottorin sammuttaminen ilmassa

Jeju_crash_moottori_araibEtelä-Korean media raportoi joulukuussa 2024 tapahtuneen tuhoisan Jeju Airin lentoturman syyksi lentäjien tekemän inhimillisen virheen. Tieto toimivamman moottorin sammuttamisesta perustuu nimettömiin lähteisiin ja vielä julkistamattomaan Etelä-Korean ARAIB:n (Aviation and Railway Accident Investigation Board) väliraporttiin.

Jeju Airin Boeing 737-800 -koneelle (HL8088) lennolla 7C2216 24. joulukuuta 2024 tapahtunut lintutörmäys ja sitä seurannut onnettomuus vei 179 ihmisen hengen. Vain kaksi miehistön jäsentä pelastui turmasta, jossa matkustajakone liukui mahalaskeutumisen jälkeen suurella nopeudella päin betonivahvisteista maavallia Muanin lentokentällä Etelä-Koreassa. 

Jeju_crash_takarunko_araibAIRAIBin kerrotaan esitelleen väliraportin löydöksiä lento-onnettomuudessa menehtyneiden omaisille lauantaina 19. heinäkuuta 2025. Nimettömät lähteet raportoivat tilaisuuden ja raportin sisällöstä medialle. Asiasta kertoi mm. KBS news.

Eteläkorealaismedian mukaan väliraportissa todetaan lentäjien sammuttaneen Boeing 737-800 -koneen ykkösmoottorin sen sijaan, että sammutuksen kohteena olisi ollut kakkosmoottori, joka oli pahemmin vaurioitunut. Aiemmin julkistettujen tietojen mukaan koneen molemmista CFM56-moottoreista löydettiin siperiantavin jäänteitä. Molempien moottoreiden jäänteet lähetettiin keväällä 2025 tutkittaviksi valmistajalle Ranskaan.

Kyseisen moottorin sammutus ja palohanan käyttö johti moottorin pysyvään sammumiseen, kaiken työntövoiman menettämiseen sekä sähköntuoton loppumiseen. Tämä vaikutti lennontallentimien toimintaan eikä lennon loppuvaiheista ole tallenteita.

Jeju_crash1_araibJulkistettuja tietoja kohtaan on esitetty myös epäilyksiä, jonka lisäksi kummastusta on herättänyt organisatooristen vaikutusten puuttuminen raportista. Korealaisia lentäjiä edustavan liiton mukaan turmasta syytetään lentäjiä ja suojataan lentokenttäyhtiötä, joka on myös viranomaistutkinnan kohteena. Ilman lentokentälle rakennettua maavallia kiitotien jatke olisi toiminut paremmin turva-alueena ja kuolonuhreja olisi voinut olla vähemmän. ARAIB ei ole toistaiseksi julkistanut uutisissa mainittua väliraporttia. 

Lue myös: