Pakistanin ilmailuministeri Ghulam Sarwar Khanin raportoidaan tuoneen ilmi, että maan lentäjien lupakirjoissa ja kelpoisuuksissa olisi laajoja epäselvyyksiä. Airways Magazinen mukaan jopa 40 prosenttia lentäjien lupakirjoista olisi väärin perustein myönnettyjä. Pakistanissa toukokuussa 2020 tapahtuneen Pakistan International Airlinesin lennon PK8303 lentoturman ja sitä seuranneen tutkinnan aikana esiin on noussut lentäjien koulutus ja lupakirjamerkintöjen todenmukaisuus. Pakistanin ilmailuministerin lausunto nosti ikävän varjon maan lentäjäkunnan ylle. Tutkinnassa kerrotaan selvinneen, että kaikilla lentäjillä ei olisi riittävää lentokokemusta. Airways Magazinen mukaan 40 prosentin määrässä on kuitenkin mukana useita satoja lentäjiä, jotka eivät toimisi aktiivisesti lentotyössä. Esiin on noussut myös tietoja, että lentäjiä olisi nimitetty poliittisin perustein ilman asianmukaista koulutusta. Pakistanilaismedian mukaan väärennettyjä lupakirjoja olisi löytynyt myös ainakin neljältä Pakistan International Airlinesin lentäjältä. Vuonna 2019 tehdyn toisen selvityksen mukaan yli 260 lentäjä ei tehnyt heiltä vaadittuja kokeita vaan ne teki joku muu heidän puolestaan. Sitä oliko kyseessä teoria- vai simulaattorikoulus ei ole kerrottu. Ainakin yhdeksän lentäjän kerrotaan myöntäneen väärennettyjä lupakirjatietoja. Pakistanissa on Airways Magazinen mukaan noin 860 aktiivista lentäjää, jotka työskentelevät pääosin PIA:n, Serene Airin ja Air Bluen palveluksessa. Airwaysmag: 40% of Pilots in Pakistan Have Fake Licenses Lue myös:
|
|||