Suomeen hankitun ensimmäisen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokoneen koelennot käynnistyivät maakokeiden jälkeen torstaina 28. kesäkuuta 2018. Sen jälkeen ilmassa on käyty jo kahdesti. Kaikkiaan kolmen koelennon aikana kone on ollut taivaalla noin tunnin verran. Kyseessä on koelentovaihe, jonka aikana on lennetty lyhyesti Malmin lentokentän yllä vielä täysin liitomatkan päässä kiitotiestä. Koelentojen aikana halutaan varmistua todennäköisesti varmistua mm. koneen oikeanlaisesta toiminnasta ja hidaslento-ominaisuuksista sekä latausvirran riittävästä mitoituksesta.
Malmin lentoasemalle 17. kesäkuuta maantiekuljetuksella tuotu Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone on rekisteröity Suomessa ultrakevyeksi ja sen myötä koneen kylkiin merkittiin tunnus OH-U682. Koelentojen aikana koneessa saa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan olla vain lentäjä ja sen myötä kaksipaikkaisen koneen toiset turvavyöt on poistettu. Suomen ilma-alusrekisterissä on ei tällä hetkellä ole muita sähkömoottoroituja lentokoneita tai ultrakevyitä yhden moottoripurjekoneen lisäksi. Sähkölentokoneyhdistyksen kone on Pohjoismaiden toinen Pipistrel Alpha Electro -kone. Norjalaiset saivat omansa hieman aiemmin ja heidän koneensa teki virallisen ensilennon 18. kesäkuuta. Sähkölentokoneyhdistyksen lentokone tulee monipuoliseen käyttöön. Sen ympärille on tavoitteena kehittää laaja-alainen ekosysteemi, johon kuuluu toimijoita useilta eri aloilta, opetuksesta teknologiateollisuuteen. Yhdistyksen ja sen jo julkistettujen yhteistyökumppaneiden Finavian ja Fortumin kanssa tehtävä virallinen ensilento lennetään aamupäivästä 31. heinäkuuta 2018. Lue myös:
|
|||