Sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro -kone saapuu Malmille kesäkuussa

Alpha_1_JFMalmin sähkölentokoneyhdistys ry ja lentokonevalmistaja Pipistrel d.o.o. ovat allekirjoittaneet sopimuksen täysin sähköisen Pipistrel Alpha Electro -sähkömoottorilentokoneen hankinnasta Helsinki-Malmille. Koneen myötä on tarkoitus tutkia ja edistää sähköistä lentämistä. Koneen ympärille on tavoitteena rakentaa ekosysteemi, joka tukee sähköisen ilmailun kehittämistä Suomessa.

Alpha_2_JFSähkölentokoneyhdistyksen tilaama kone on tällä hetkellä ainoa rekisteröity sähkömoottorilentokone Suomessa ja Pohjoismaissa. Suomeen on vuonna 2012 rekisteröity Schempp-Hirth Argus E  OH-998  -purjelentokone, jossa on sähkömoottori. Sen lisäksi Suomen rekisterissä on ollut Flynanon kehittämiä koneita eli kaksi prototyyppiä ja yksi tuotantokone, joka oli ilma-alusrekisterissä tunnuksella OH-XAD.
 
Kaksipaikkainen täysin sähköinen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone saapuu kesäkuun alussa kotikentälleen, Helsinki-Malmin lentoasemalle. Malmin sähkölentokoneyhdistyksen tilaaman koneen valmistaja on slovenialainen Pipistrel-yhtiö.
 
Uusi ekosysteemi tukee koulutusta ja tutkimusta

Sähkölentokoneyhdistyksen tilaama kone tulee Malmille monipuoliseen käyttöön. Sen ympärille on tavoitteena kehittää laaja-alainen ekosysteemi, johon kuuluu toimijoita useilta eri aloilta, opetuksesta teknologiateollisuuteen.  

Malmin_sahkolentokoneyhdistys_kopautus”Ilmailu on radikaalin muutoksen edessä, joten halusimme nopeasti edistää sähköisen lentämisen tietämystä Suomessa. Tarkoituksena on tutkia mm. akkujen kestoa ja suorituskykyä, lataus-infraa sekä ilmailun ekologisuutta yhdessä eri alojen edelläkävijöiden kanssa”, kertoo Malmin sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama.
 
Lentämisen muutos on myös ympäristön etu

Sähköinen ilmailu on ympäristöystävällinen liikkumismuoto, joka mullistaa myös tapamme liikkua. Nyt meneillään olevan kehitysloikan ansiosta lentäminen muuttuu entistä ekologisemmaksi ja sähkölentokoneista tulee ympäristöystävällinen liikkumismuoto. Toisin kuin pyörä- ja raideliikenne, sähkölentokoneet eivät tuota hiukkaspäästöjä. Sähköinen ilmailu on hiljaista, joten myös meluhaitat vähenevät.

”Luonnollisesti haluamme tehdä oman osamme hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tässä sähköinen ilmailu tulee merkitsemään suurta edistysaskelta. Ehkä Suomi voi pian olla edelläkävijänä siinä, että kaikki lyhyemmät lentomatkat tehdään sähkökäyttöisillä koneilla”, Vasama ennakoi.
 
Tulevaisuudessa myös lentokouluille ja kerhoille koulutuskäyttöön

Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone on kehitetty erityisesti koulutuskäyttöön. Akuista riittää virtaa noin tunnin lentoon, minkä lisäksi on puolen tunnin vara-aika. Lyhyen nousukiitonsa ja suuren nousunopeutensa ansiosta kone soveltuu hyvin juuri Malmin kaltaiselle kaupunkikentälle. Hiljaisena ja vähäpäästöisenä se olisi luonteva valinta juuri pääkaupunkiseudun lentokoulutuksen käyttöön. Sähkön käyttö pudottaa lentokustannuksia merkittävästi, millä on vaikutus myös koulutuksen hintaan.

Alpha_4_JF”Sähkölentokoneet mahdollistavat tulevaisuudessa lentokoulutuksen aiempaa useammille lentourasta ja -harrastuksesta haaveileville. Näin myös kotimaassa voidaan vastata kasvavaan lentäjätarpeeseen ilmailun lisääntyessä voimakkaasti lähivuosina”, Vasama toteaa. 

Sähkölentokoneen uusi tyyppikelpuutus tulee merkitsemään myös lentokoulutukseen uutta sisältöä, kuten sähkömoottorioppia.

Koneelle haetaan Suomessa ultra-rekisteröinti (ultrakevyet lentokoneet), jolloin sen lentämiseen vaaditaan UPL-lupakirja.

Koneen hinta on noin 150 000 euroa. Hankinnan rahoituksesta vastaa Malmin sähkölentokoneyhdistys yhdessä yksityisten henkilöiden ja verkostoon liittyneiden yritysten ja yhteisöjen kanssa.

Lue myös aiemmat uutisemme aiheesta: