Ruotsalainen puolustus- ja turvateollisuusvalmistaja Saab on yksi maailman johtavista tutkateknologian ratkaisujen kehittäjistä vuosikymmenten kokemuksella. Saabin valmistamia tutkajärjestelmiä on käytössä erilaisilla alustoilla maalla, merellä ja ilmassa. Näitä ovat Giraffe-, Sea Giraffe ja Erieye-ratkaisut, kun Globaleye-valvontakone. Giraffe-tuoteperhe on tuttu myös Suomessa maa- ja merivoimilla ja Ilmavoimille tarjotaan HX-hankkeessa parhaillaan juuri valvontakoneratkaisua.
Kyseessä on uusin lisäys yhtiön PS-05/A-tutkamallistoon. Varsinaista omaa markkinointinimeä uudella tutka-antenniratkaisulla ei vielä ole. "Rakennamme kustannustehokkaita ja modulaarisia ratkaisuja, jotka on mahdollista asentaa moneen eri käyttöön erilaisille alustoille", kertoi Carp puhelinkonferenssissa. Ensimmäinen koelento suoritettiin Linköpingissä 8. huhtikuuta 2020. Uusi tutka-antenni oli asennettu Saabin koekoneena käyttämään Gripen 39 D (39800) -hävittäjään. Kyseinen koelentokone toimi aikanaan myös vanhemman Gripen B -hävittäjän koelentokoneena, joka on sittemmin päivitetty uusimmaksi D-versioksi. Kyseessä on Ruotsin ilmavoimien hävittäjä, joka on Saabin hallussa koelentokoneena.
Koelentoja jatketaan vielä ainakin seuraavan kolmen-neljän kuukauden ajan, jolloin lentoja tulee toteutettavaksi noin 15. Näiden koelentojen aikana varmistetaan kehitystyön tuloksia ja seuraavilla lennoilla toteutetaan erilaisia lentoratoja sekä havainnoidaan erilaisia maaleja. Uudessa tutkassa käytetään galliumnitridiä, joka pienentää virrankulutusta ja parantaa lämmönkestoa. Se mahdollistaa laajemman taajuuskaistan käytön ja parantaa järjestelmän luotettavuutta, käyttöaikaa ja tehokkuutta. X-taajuudella toimiva AESA-hävittäjätutka pystyy esimerkiksi tunnistamaan pieniä kohteita aiempaa tarkemmin ja tarjoaa lisäksi laajemmat elektronisten vastatoimien (ECCM) kyvyt ja paremmat mahdollisuudet tukea entistä kehittyneempiä asejärjestelmiä.
Juuri Galliumnitridi-teknologian käyttö mahdollistaa jäkiasennukset vanhempaan kalustoon, sillä virrankulutus ja lämmöntuotto ovat pieniä. Näin ollen uusi AESA-tutkaratkaisua olisi asennettavissa esimerkiksi uuteen Saabin ja Boeingin kehittämään T-7A Redhawk -suihkuharjoituskoneeseen, helikopteriin, miehittämättömään ilma-alukseen.
Vaikka tutka on suunniteltu hävittäjäkoneisiin kerrotaan sen käyttösovellusten olevan moninaiset. Integrointityö voidaan toteuttaa myös alukseen tai ajoneuvoon. Skaalattavuudenkin kerrotaan sopivan melkein aluevalvontatutkamittaan saakka. Tutka on myös Yhdysvaltain aseiden vientiä rajoittavien ITAR-vaatimusten (International Traffic in Arms Regulations) ulkopuolella. Uutta AESA-tutkaa voidaan jo nyt tarjota myös Gripen C/D -hävittäjien nykyisten Mk4-tutkien päivitykseen. Tällaisia asiakkaita voisivat olla Gripenin käyttäjämaat eli Ruotsi, Unkari, Tsekki, Thaimaa ja Etelä-Afrikka. Integrointityö veisi Saabin arvion mukaan 12-18 kuukautta, jonka lisäksi vaaditaan myös koulutustyötä. Uuteen Gripenin E/F -versioon ratkaisua ei kuitenkaan tarjota ainakaan aktiivisesti. Siinä tutkana toimii Leonardon ES-05 Raven AESA-tutka. "Kyseessä ei ole uudelle Gripen E/F -hävittäjälle suunniteltu tutka. Jos asiakas sen kuitenkin haluaa on se mahdollista, mutta meillä ei ole suunnitelmia sen suhteen", kertoo Carp.
Avausasiakkaana Yhdysvaltain hallinto - lopullinen käyttösovellus pimennossa Saab ei avaa hankkeen investointikustannuksia, mutta hanke on kuitenkin luonnollista jatkumoa yhtiön AESA-tutkahankkeille. Tämän Ruotsissa valmistettavan hävittäjätutkan maakokeet on aloitettu Saabin Göteborgin laitoksella yli vuosi sitten. Tutkan TRM-lähetin- ja vastaanotinmoduulit ovat Saabin valmistamia, mutta hankkeessa on mukana myös alihankintaa.
Galliumnitridin (GaN) käyttö puolijohdemateriaalina tuo merkittävästi mahdollisuuksia erityisesti luotettavuuden, kaistanleveyden ja tehovaatimusten suhteen. Tutkan antenni on myös kiinteä eikä siinä ole liikkuvia osia, joten sen tilantarve on pienempi. Saabin kehittämän ja nyt koelentämän ratkaisun taustalla on lokakuussa 2018 Yhdysvaltain hallinnolta saatu tilaus X-taajuudella toimivasta elektronisesti keilaavasta AESA-tutkasta. Saabilta asiakasta ei avata tarkemmin ja myös tilausmäärä sekä sopimuksen arvo ovat ainakin toistaiseksi sen puolelta salassapidettäviä asioita. Toimitukset Yhdysvaltoihin on Saabin mukaan jo sen sijaan aloitettu huhtikuun 2020 aikana, mutta samalla siis koelennot jatkuvat edelleen Ruotsissa. Pentagon sen sijaan tiedotti vuonna 2018 tehneensä Saabin kanssa lähes 8,2 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvoisen tilauksen X-taajuudella toimivasta AESA-tutkan prototyypin tutkimus- ja kehitystyöstä US Navyn tutkimusviraston ONR:n käyttöön. Sopimuskumppani on Naval Air Warfare Center Aircraft Division. Pentagonin mukaan pääosa työstä eli noin 80 prosenttia tehdään juuri Göteborgissa ja työn on ollut määrä valmistua kesäkuussa 2020. Lue myös:
|
|||