Itämeren alueen keski- ja itäosissa tiedustelulentoja suorittanut Saksan merivoimien Lockheed P-3C -merivalvonta- ja sukellusveneentorjuntakone vieraili EU-partnerimaassa Suomessa. Saksan merivoimat osoittaa toiminnallaan lisääntynyttä läsnäoloaan pohjoisessa.
Saksan merivoimien P-3C CUP+ Orion -merivalvonta- ja sukellusveneentorjuntakone vieraili Suomessa Turussa 14. helmikuuta 2022. Vierailun yhteydessä kone suoritti valvontatehtäviä Itämeren alueella. Saksan kahdeksan P-3C Orion -koneen kotitukikohta on Hampurin länsipuolelta Pohjanmeren rannalla sijaitseva Nordholz. Niitä operoi MFG 3, eli Marinefliegergeschwader 3 Graf Zeppelin. Saksan merivoimien P-3C Orion on vieraillut Suomessa aiemminkin. Konetyyppiä esiteltiin Kuopion lentonäytöksessä Rissalassa vuonna 2016. Tämän neljällä Rolls Royce Allison T56-A-14 - potkuriturbiinimoottorilla varustetun koneen toiminta-aika on huimat 16 tuntia ja toimintamatka on yli 15 000 kilometriä. Koneessa on 11 hengen miehistö. Meritoimintakoneella voidaan etsiä ja seurata sekä myös tuhota sukellusveneitä. Sitä varten koneen takarungossa sijaitseva ns. MAD-puomi (Magnetic anomaly detector). Se havainnoi muutoksia maapallon magneettikentässä ja paikantaa sukellusveneen sen metallin aiheuttaman poikkeaman avulla. Orionissa on myös koneesta pudotettavia kuuntelu- eli ns. sonopoijuja. Useita sellaisia pudottamalla voidaan toiminta-alueelle luoda valvontakenttä. Sen avulla sukellusveneen ääniheräte voidaan ristiinmittaamalla paikantaa ja kohde tuhota Orionista pudotettavalla maaliin hakeutuvalla torpedolla. Aseistuksena koneessa on ainakin kahdeksan Mk46 -torpedoa. Kylmän sodan veteraani Lockheed P-3 Orion teki ensilentonsa vuonna 1959. Se perustuu Lockheed L-188 Electra -matkustajakoneeseen, joka puolestaan nousi ensimmäisen kerran ilmaan vuonna 1957. Lockheed P-3 Orion on käytössä useassa maassa merivalvonta- ja sukellusveneentorjuntatehtävissä. Euroopassa konetyyppiä käyttävät Norja, Saksa, Kreikka, Espanja ja Portugal. Suurin käyttäjämaa yli sadalla koneella on USA:n merivoimat. Kaikkiaan Orioneita on rakennettu yli 700 konetta. Saksa korvaa P-3C Orion -koneitaan uusilla Boeing P-8 Poseidon -koneilla, joita se tilasi vuonna 2021 viisi kappaletta. Poseidon perustuu Boeing 737 -matkustajakoneperheeseen. Uusien koneiden toimitusten on määrä alkaa vuonna 2024. Saksa on kahdeksas maa, joka valitsi Poseidonit, joita käyttävät Yhdysvallat, Australia, Intia, Iso-Britannia, Norja, Etelä-Korea ja Uusi-Seelanti. MH
|
|||