Saab sekä virtuaalisen ja yhdistetyn todellisuuden teknologiaa ammattilaiskäyttöön kehittävä Varjo Technologies ovat edenneet monivuotisessa yhteistyössään vaiheeseen, jossa Varjon teknologia tuodaan Saabin uusiin Gripen E/F -simulaattoreihin. Yhteistyö tarjoaa aivan uuden resoluution ja näkökentänsyvyyden lisäksi myös lukuisia uusia koulutusmahdollisuuksia murto-osalla aiemmista kustannuksista. Yhteistyö juontaa juurensa vuonna 2016 perustetun yrityksen innovaatioon, joka oli kriittisen tärkeä korkealaatuisten simulaatioiden onnistumiseen. ”Tehdessämme ensimmäiset kokeilumme kaupallisilla laitteilla, saimme lentäjiltä palautetta, etteivät he kyenneet lukemaan tekstejä virtuaalitodellisuudessa, koska resoluutio ei ollut riittävä. Varjon teknologialla tämä onnistui”, kertoo Stefan Furenbäck, Saabin lentosimulaattoreiden ja näyttöjärjestelmien visualisoinnista vastaava johtaja. ” Lentäjäkoulutuksessa on kyettävä lukemaan tekstiä ja näkemään kaikki pienimmätkin yksityiskohdat. Lentäjien täytyy tuntea lentävänsä todellisessa maailmassa simulaattorissa ollessaan. Tähän saakka luodakseen lentäjälle mahdollisimman immersiivinen, eli virtuaalitodellisuuteen ”upottava” kokemus, on tarvittu niin kutsuttuja luola- tai kupolisimulaattoreita. Tällaiset ratkaisut ovat erittäin suuria ja kalliita, ja niiden näyttöjärjestelmien rakentaminen vaatii paljon työtä. Lisäksi niiden liikuttaminen paikasta toiseen on haastavaa. Perinteisissä kupolisimulaattoreissa on litteä näyttö ja 3D-näkymä onnistuu vain erikoislasien avulla. Varjon virtuaalilaseissa on kahdet erilliset näytöt kummallekin silmälle, joten kolmiulotteisuus tulee valmiina ominaisuutena. Varjon XR-3 -näyttö perustuu innovaatioon ihmissilmän toiminnasta – kaikki mihin katsotaan keskellä näkökenttää, näkyy korkealla resoluutiolla ja kaikki muu reuna- alueilla taas matalammalla resoluutiolla, aivan kuten ihmissilmäkin toimii.
Ratkaisu mahdollistaa lentäjälle ohjaamon kytkinten ja näyttöjen normaalin käyttämisen, ulkomaailman näkemisen ja siihen lisätyn todellisuuden esittämisen. Silmien liikettä seuraavan järjestelmän avulla kouluttaja voi seurata myös mitä lentäjä näkee simulaattorissa. ”Viimeistelemme perustoimintojen osalta sitä omaan simulaattoriimme, jotta voimme käyttää Varjo XR-3-virtuaalilaseja kaikissa lentosimulaattoreissamme. Olemme aiemmin toteuttaneet pienempiä, itsenäisiä projekteja prototyyppien tapaan mutta nyt integroimme ne varsinaisiin lentosimulaattoreihimme”, kertoo Furenbäck.
Lue myös:
|
|||