Argus oli Svenska Dagbladetin mukaan lentänyt eteläisellä Itämerellä kansainvälisessä ilmatilassa aivan Ruotsin FIR-lentotiedotusalueen (Flight Information Region) ulkopuolella lähellä Tanskalle kuuluvaa Bornholmin saarta.
Yleensä tällaisissa rutiininomaisissa kohtaamisissa tunnistavan hävittäjän ohjaaja kuvaa kohteensa ja poistuu. Nyt koneet ilmeisesti jatkoivat lentoaan yhdessä tavanomaista pidempään. Ruotsin ilmavoimat lähettikin kaksi jo muusta syystä valmiiksi ilmassa ollutta Gripen-hävittäjää tunnistamaan venäläiskonetta. Försvarsmaktenin tiedotteen mukaan Suhoj teki tunnistustilanteessa Gripenien saavuttua poikkeuksellisia väistöliikkeitä muuttamalla sekä nopeutta että korkeutta. Hävittäjä poistui kuitenkin paikalta eikä vaaratilannetta syntynyt.
Ruotsalaiskoneet ovat kuitenkin jo aiemmin muutamaan kertaan joutuneet poikkeuksellisiin tilanteisiin, joissa ei ole toimittu vakiintuneiden käytäntöjen mukaan (katso linkit jutun lopussa). Ruotsalainen S 100B Argus (otsikkokuvassa) on varustettu rungon yläpuolisella elektronisesti skannaavalla Erieye-ilmavalvontatutkalla. Tämä Airborne Early Warning and Control -kone (AEW&C) on tarkoitettu ilmavalvontaan ja taistelunjohtoon. Argus perustuu kahdella potkuriturbiinilla varutettuun Saab 340 -matkustajakoneeseen. Suomessa tyyppiä on käyttänyt Finnaviation. Arguksen tutka-antennin ulkopuolisen koteloinnin on valmistanut Suomessa Patria. T.T. Svenska Dagbladetin juttu (ruotsiksi) Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||