Tanskan Billundissa otettiin käyttöön itse tulostettava matkatavaralipuke. Teknologian kehittyessä matkustajille voidaan tarjota enemmän nopeita itsepalveluratkaisuja samalla, kun lentoyhtiöt ovat kustannusjahdissa ja pyrkivät parantamaan matkustajapalveluitaan. Tanskan toiseksi suurin lentoasema on alkanut tarjota matkustajilleen uutta matkustuskokemusta parantavaa itsepalveluratkaisua. Matkustaja tulostaa omatoimisesti esimerkiksi kotonaan tai työpaikallaan A4-kokoisen matkatavaralipukkeen, joka taitellaan ohjeiden mukaan lentoasemalta saatavaan muovitaskuun. Lentoasemalla matkustaja vie laukkunsa Bag drop-pisteeseen. Ratkaisua olivat kehittämässä Billundin lentoasema, sen matkustajaratkaisuista huolehtiva Unisys sekä IATA. Unisys:llä on vuosikymmenien kokemus lentoasemien ja ilmailualan kriittisistä järjestelmistä. Yli 200 lentoyhtiötä ja 100 lentoasemaa käyttävät yhtiön tarjoamia ratkaisuja. Billundissa tarjottava ratkaisu on IATA:n "Bags ready-to-go” -projektin mukainen, joka pyrkii nopeuttamaan lentomatkustajan kulkua lentoasemalla muun muassa jonotuksen vähentämisellä. IATA:n päämääränä on saada 100 lentoasema-lentoyhtiö paria tarjoamaan uudenlaisia Fast travel-palveluita vuoden 2012 aikana.
|
|||