Toinen sovintoehdotus hylätty - työtaistelut toteutuvat ja kiista lentoliikenteen palveluiden työehdoista jatkuu

Finnair_airbusA32s_tailsIlmailualan Unioni IAU ry hylkäsi keskiviikkona 28. toukokuuta toisen sovintoehdotuksen. Hylkääminen tarkoittaa IAU:n aiemmin ilmoittamien työnseisauksien toteutumista perjantaina 30.5.2025, maanantaina 2.6.2025 ja keskiviikkona 4.6.2025. Työnantajapuoli Palta olisi hyväksynyt ehdotuksen.

Sovittelija antoi lentoliikenteen palveluja koskevassa työriidassa sovintoehdotuksen tiistaina 27. toukokuuta. Työntekijäpuoli katsoi ehdotuksen eduksi sen, että siinä ylipäänsä käsiteltiin ensimmäistä kertaa itse työriidan ydinkysymystä. Ehdotusta ei voitu kuitenkaan hyväksyä sen epäsymmetrisyyden vuoksi. Palvelualojen työnantajat Palta ry olisi ehtotuksen hyväksynyt.

IAU:n mukaan sovintoehdotukseen sisältyi velvoite neuvotella työriidan kohteena olevista palkankorotuksista yritystasolla, mutta jos ratkaisuun ei päästäisi 30. kesäkuuta 2025 mennessä, yleisen linjan aiemmin alittaneita sopimusratkaisuja ei huomioitaisi lainkaan tulevalla sopimuskaudella.

Työntekijäpuoli on esittänyt vastapuolelle sovintoehdotuksen hylkäämisen jälkeen yritystason neuvottelujen käynnistämistä välittömästi.

Lentoliikenteen palveluja koskeva työriita kiteytyy ns. yleisen linjan noudattamiseen. Työntekijäpuoli katsoo, että vuosina 2021 ja 2022 toteuttamatta jääneiden palkankorotusten vuoksi sopimusala on jäänyt jälkeen yleisestä linjasta, mikä tulee huomioida tulevan sopimuskauden aikana. Työnantajapuoli ei ole hyväksynyt tätä lähestymistapaa työriidan ratkaisuksi.

Lentoliikenteen palveluja koskevalla sopimusalalla keskimääräiset vuosiansiot ovat huomattavasti pienemmät kuin Finnair-konsernissa keskimäärin. Palkankorotuksia ei toteutettu lainkaan vuosina 2021 ja 2022, eikä palkkoja myöskään tarkistettu yleiseen linjaan nähden 15.3.2025 päättyneellä sopimuskaudella. Vuodesta 2021 alkaen sopimusalan palkankorotukset ovat olleet yhteensä 6,1 prosenttia, jääden jälkeen yleisestä linjasta 4,3 prosenttia.