Valtio mahdollisesti mukaan Helsinki-Vantaan bio-hub-hankkeeseen - Oslosta maailman ensimmäinen bio-hub

biopolttoaine_tankkaus_1Selvitystyö Helsinki-Vantaan lentoaseman bio-hubista on valmistumassa. Biopolttoaineen käyttö olisi yksi valttikortti lisää Helsinki-Vantaan lentoasemalle porttina Euroopan ja Aasian välillä. Työryhmän mukaan valtio saattaisi tulla mukaan rahoittamaan biopolttoaineen jakelua. Kestävällä pohjalla oleva kaupallinen käyttö nähdään siis jo mahdollisena.

Gaia, Neste Oil, Finnair, Finavia, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä palvelumuotoilutoimisto Diagonal aloittivat kesäkuussa 2014 selvitystyön biopolttoaineiden käyttöönotosta lentoliikenteelle Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Alustavien tietojen mukaan selvitystyön loppuraportti toisi valtion mukaan Helsinki-Vantaan bio-hub -projektiin. Valtion odotetaan olevan mukana hankkeessa 1-2 vuoden ajan.

Helsinki-Vantaan lentoasemalle pyritään rakentamaan biopolttoaineen jakeluverkosto, joka olisi omiaan lisäämään matkustajien mielenkiintoa kulkemaan Aasiaan juuri Suomen kautta.


Oslosta maailman ensimmäinen bio-hub

bio_tankkaus_1Oslo ottaa etumatkaa aloittamalla biopolttoaineen jakelun lentoyhtiölle maaliskuussa 2015.

Avinorin ja Statoil Aviationin yhteishankkeessa ovat mukana SAS, Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Germanwings, Eurowings, Brussels Airlines ja KLM.

Vuoden kestävän hankkeen aikana on määrä toimittaa lentoyhtiöille 2,5 miljoonaa litraa biopolttoainetta.

Polttoainemäärä vastaa noin 3000 lentoa Oslon ja Bergenin välillä 50 prosentin biopolttoaineseoksella.

Norjassa pidetään mahdollisena aloittaa laajamittainen biopolttoaineen tuotanta vuoteen 2020 mennessä siten, että se olisi myös hinnaltaan kilpailukykyinen vaihtoehto.


Hintaero kaventumassa

Valmistusaineesta riippuen biopolttoaineen hinta oli vuonna 2012 noin 3-6 kertaa kallimpaa kuin perinteisen fossiilisen kerosiinin. Tuotantomäärien kasvaessa ja normaalia kerosiinilogistiikkaa käytettäessä hintaero kuitenkin pienenee. Arvioiden mukaan tarjolla ole biodieselkerosiini olisi enää 1,75 kertaa kallimpaa kuin normaali kerosiini.

Suomalainen Neste Oil on ainoa tuottaja Euroopassa, jolla on valmius tuottaa biopolttoainetta lentoliikenteen tarpeisiin.

Liikenne- ja viestintäministeriön syyskuussa 2013 julkaiseman Tulevaisuuden käyttövoimat liikenteessä -raportin mukaan biokerosiinin käyttöä tulee lentoliikenteessä lisätä kattamaan 40 prosenttia polttoainetarpeesta vuoteen 2050 mennessä. Lentokenttien terminaaliliikenne tulisi olla lähes täysin päästötöntä jo vuonna 2030. Yhtenä työryhmän tavoitteena on kehittää  Helsinki-Vantaasta Bio-hub.

Selvitystyön odotetaan valmistuvan lähiviikkoina.

Lue myös:

Artikkeli: Kohti kestävää kehitystä ja Bio-hubia