Vihreämpää ilmatankkausta - RAF:n Airbus A330MRTT Voyager lensi 100-prosenttisella SAF-polttoaineella

RAF_SAF_takeoffIson-Britannian kuninkaalliset ilmavoimat RAF ja alan kumppanit toteuttivat maailman ensimmäisen lennon 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella (SAF, Sustainable Aviation Fuel) palveluksessa olevalla sotilasilma-aluksella. Kyseinen RAF:n Voyager-ilmatankkerilla toteutettu lento oli ensimmäinen 100-prosenttisella SAF-polttoaineella toteutettu lento Ison-Britannian ilmatilassa.

100-prosenttista SAF-polttoainetta molemmissa moottoreissaan käyttänyt RAF:n Voyager -ilmatankkeri nousi keskiviikkona 16. marraskuuta 2022 ilmaan RAF:n Brize Nortonin lentotukikohdasta. Kyseinen lento oli viimeinen viiden lennon koelentosarjasta, jonka aikana on tehty kaikkiaan 33 moottorin sammutusta ja käynnistystä ilmassa.

RAF_SAF_tankkausVoyager on Airbus A330-200 -laajarunkokoneeseen perustuva ilmatankkauskykyinen sotilasversio A330MRTT. Koelentosarja toteutettiin yhdessä RAF:n ja Ison-Britannian Puolustusministeriön materiaalihankintatoimiston DE&S:n sekä ilmailuteollisuuskumppaneiden Airbusin, AirTankerin, Rolls-Roycen ja Air BP:n kanssa. Tavoitteena on valmistautua laajempaan SAF-polttoaineen käyttöön sotilasilma-aluksissa.

Noin 90-minuuttisen lennon jälkeen ilmatankkauskone palasi takaisin Brize Nortoniin. Lennon miehistö koostui Airbusin, RAF:n ja Rolls-Roycen henkilöstöstä. Lennon aikana jäljiteltiin normaalia ilmatankkaustehtävää ja sitä seurasivat RAF:n ja ilmailualan edustajat. RAF:n mukaan kyseinen lento osoitti potentiaalin operatiiviseen toimintaan tulevaisuussa. Koelentomiehistö ei huomannut SAF-polttoaineen käytön tuoneen mitään eroja lentotoimintaan.

Aiemmissa Airbusin 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön liittyvillä koelennoilla polttoainetoimittajana on usein ollut suomalainen Neste. Se on toimittanut laajasti SAF-polttoainetta Air BP:n käyttöön.

RAF_SAF_landingIson-Britannian kuninkaalliset ilmavoimat on toteuttanut marraskuussa 2021 myös maailman ensimmäisen lennon käyttäen 100-prosenttista synteettistä polttoainetta. Kyseinen lento oli osa RAF:n projekti Martinia, jossa tavoitellaan 80-90% hiilipäästöjen vähenyksiä lennoilla. RAF:n visiona on käyttää synteettistä polttoainetta tulevaisuudessa myös hävittäjissään. RAF on jo lentänyt myös ensimmäiset lentonsa sähkölentokoneella vuosien 2021 ja 2022 aikana.

Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö vähentäisi riippuvuutta perinteisistä polttoainejakelukanavista ja synteettisen polttoaineen valmistaminen puolestaan voitaisiin toteuttaa missä tahansa, joka taas toisi merkittävää operatiivista joustavuutta.

RAF tavoittelee ensimmäistä nettonollapäästöistä lentotukikohtaa vuoteen 2025 mennessä ja tavoitteena on olla kokonaan nettonollapäästöinen vuoteen 2040 mennessä.

Lue myös: