Glykolipitoinen vesi ei ole myrkyllistä mutta sen hajoamistuotteet haurastuttavat teräs- ja betonirakenteita. Vantaan Sanomien haastatteleman projektipäällikön mukaan aseman tunnelirakenteita joudutaan eristämään 40 metriä kumpaankin suuntaan asemalta.
Kehärata törmäsi glykolin aiheuttamiin ongelmiin jo vuonna 2010. Tunnelissa havaittiin kemikaalin aiheuttamaa mikrobikasvustoa 400 metrin pätkällä (kuva oikealla). Alue jouduttiin eristämään. Kallioperästä aiemmin löytynyt glykoli aiheutti noin puolen vuoden myöhästymisen ohella 50 miljoonan euron lisäkustannukset ylimääräisinä rakenteina .
Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehäradalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke. Vantaan Sanomien uutinen aiheesta näköislehden sivulla viisi. Lue myös:
|
|||