Airbus harkitsee A350 XWB -koneiden litium-ion -akkujen korvaamista perinteisillä?

A350_powered_airbusBoeing 787:n litium-ion -akkujen ylikuumenemiset aiheuttivat koneen lentokiellon, joka jatkuu kunnes syy löytyy. Myös Airbus A350 XWB hyödyntää tätä uutta ja painoonsa verrattuna energiatehokasta akkutyyppiä. Reutersin mukaan yhtiö olisi harkitsemassa sen korvaamista perinteisempää teknologiaa edustavalla.

Boeing 787:ssa ei nykyiseen tapaan käytetä suihkumoottorien vuodatusilmaa ja samalla hydraulisten järjestelmien osuutta on vähennetty sähköisten hyväksi. Suuren sähkön tarpeen vuoksi akut ovatkin koneessa huomattavasti keskeisemmässä asemassa kuin aiemmissa konetyypeissä.

Tammikuussa JAL:n ja ANA:n koneiden viikon sisällä tapahtuneet akkupalot aiheuttivat 787:lle lentokiellon.  Kummassakin tapauksessa akut kärventyivät perusteellisesti (kuva ANA:n akusta alla). Yhdysvaltain NTSB-tutkintaviranomaisen mukaan Bostonissa JAL:n tulipalon syynä oli oikosulku yhdessä akun kahdeksasta kennosta.

ANA787_2_JTBS

Kuumeneminen levisi viereisiin kennoihin (thermal runaway). Miksi oikosulku syntyi, siitä ei ole vielä selvyyttä. Boeing 787 -palojen tutkimukset  jatkuvat edelleen Yhdysvalloissa sekä Japanissa ja ratkaisun löytyminen venyy. Boeing aloittaa lauantaiaamuna 9. helmikuuta 787-koekoneellaan (ZA005) testilennot, joilla tarkkaillaan akkujen käyttytymistä.

Airbus A350 XWB:ssä vuodatusilma ja hydrauliikka ovat aiempaan tapaan käytössä ja sähköllä toimivat järjestelmätkin ovat pitkälti jo koeteltua tekniikkaa. Siten koneen litium-ion -akkujenkaan kapasiteetti ei ole yhtä suuri.

Airbus onkin aiemmin kertonut luottavansa edelleen koneen sähköteknisiin ratkaisuihin, mutta tässä vaiheessa kehityshanketta akkutyyppiä voitaisiin tarvittaessa vielä vaihtaa.

Siksi Airbusilla harkittaisiinkin paluuta nykyisin jo käytössä olevaan, luotettavaksi havaittuun NiCd-akkuteknologiaan, uutisoi Reuters asiasta tietävien lähteidensä perusteella.

Airbus A350:n litium-ion -akkujen valmistajaksi valittiin vuonna 2008 ranskalainen Saft Groupe. Boeing 787:ssa on puolestaan japanilaisen GS Yuasan virtalähde.

Perinteiset akut toisivat hieman lisäpainoa, mutta ne eivät ainakaan nousisi esteeksi jo valmiiksi myöhässä olevan A350 XWB -koneen tyyppihyväksynnälle.

Cessna käytti litium-ion -akkuja CitationJet CJ -liikesuihkukoneessaan (525C). Maavirtalähteen kytkennän jälkeen vuonna 2011 sattuneen akkupalon jälkeen yhtiö joutui vaihtamaan ne perinteisiin.

Airbus odottaa ensimmäisen A350 XWB:n pääsevän ensilennolleen kuluvan vuoden kesän aikana ja toimitusten käynnistyvän 2014 toisella puoliskolla.

Finnair on tilannut 11 tällaista konetta ja kahdeksasta on optio. Yhtiön perjantaisessa tulostiedotustilaisuudessa kerrottiin tämän hetkisten tietojen perusteella ensimmäisen koneen olevan tulossa vuoden 2015 loppupuolella. ++

 

Lue myös: