Boeing 787 Dreamlinerin GEnx-moottoreiden polttoaineensyöttö katkesi 3 sekunnin lennon jälkeen

Ai171_sivuvakaajaAir Indian Boeing 787-8 Dreamliner -laajarunkokoneen molemmat moottorit sammuivat vain kolmen sekunnin lennon jälkeen. Molempien moottoreiden polttoaineensyöttö katkesi alkunousussa sekunnin välein ja korkeudenmenetys alkoi koneen ollessa vielä lentokenttäalueen aitojen sisäpuolella. Intian onnettomuustutkintavirasto julkisti 12. heinäkuuta 2025 väliraportin, joka avaa Air Indian lennon AI171 tuhoon johtaneita vaiheita Ahmedabadissa.

VT-ANY_200823Air Indian lento AI171 teki lähtöä Ahmedabadista Lontoon Gatwickiin paikallista aikaa iltapäivällä 12. kesäkuuta 2025. Boeing 787-8 Dreamliner -koneessa (VT-ANB) oli 230 matkustajaa ja kahdentoista hengen miehistö, joista kaksi oli lentäjiä.

Kello 08.07.33 UTC-aikaa lennonjohto antoi lennolle AI171 luvan lentoonlähtöön kiitotieltä 23. Tuuli oli 240 astetta ja kuusi solmua eli lähes kiitotien suuntainen. Minuutin ja 32 sekunnin päästä lähtöluvasta radiojaksolla kuului mayday mayday mayday -hätäkutsu.

AI171_crassiteAir Indian Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokone vajosi kiitotien jatkeella kohti maata osuen ensin puuhun noin 1500 metrin päässä kiitotien 23 jatkeella. Sitten kone osui savupiippuun ja lopulta takarunko törmäsi voimalla rakennukseen sytyttäen tulipalon. Lentokone hajosi osiin leviten ympäristöön.

Takarungon törmäyksen voimasta irronnut sivuvakaaja lensi noin 60 metrin päähän törmäyspaikasta. Lentokoneen ohjaamorakenteet pysähtyivät noin 200 metrin päähän rakennuksesta, johon runko törmäsi. Paikka sijaitsee noin 290 metrin päässä kohdasta, jossa lentokone osui ensimmäisen kerran puustoon.

 Kaikkiaan lentokone vaurioitti viittä rakennusta, jotka kärsivät suurista rakenteellisista vaurioista sekä tulipalon aiheuttamista tuhoista. Koneen painolaskelmien mukaan lentoonlähtöpaino oli 213,4 tonnia ja polttoainekuormaa oli 54 200 kg.

Onnettomuustutkinnan väliraportin mukaan lentokone nousi lähtökiidon jälkeen ilmaan ja koneen järjestelmät siirtyivät lentotilaan kello 08.08.39 UTC-aikaa. Nokan noustessa nopeutta oli 155 solmua. Kello 08.08.42 UTC-aikaa Dreamliner-kone oli saavuttanut lennon AI171 suurimman nopeuden, joka oli 180 solmua.

AI171_fuelcutoffVälittömästi tämän jälkeen eli kolmen sekunnin kohdalla ilmaan noususta laajarunkokoneen molempien General Electric GEnx-1B -moottoreiden polttoaineensyöttö katkesi sekunnin välein. Lentokoneen polttoaineensyöttöä säätävät vivut siirtyivät käynti-asennosta sammutus-asentoon.

Molempien moottoreiden N1-alueen arvot alkoivat laskea lentoonlähtöasetuksista välittömästi polttoaineen syötön katkettua. RAT-hätägeneraattori (Ram Air Turbine) tuli esiin koneen takarungosta mahdollistaen hydraulipainetta tietyille järjestelmille. Kello 08.08.47 molempien moottoreiden N2-arvo putosi alle tyhjäkäyntirajan ja RAT alkoi toimimaan.

AI171_FDROhjaamoäänitallennin kertoo toisen lentäjän kysyneen toiselta miksi tämä katkaisi polttoaineen syötön. Toinen lentäjä kiisti tehneensä sellaista. Väliraportti ei ottanut kantaa kumpi lentäjistä oli kysyjä. Konetta lensi tapahtumien aikaan lennon perämiehen tehtäviä suorittanut lentäjä, joka oli ns. Pilot Flying ja päällikön tehtävissä ollut lentäjä oli ns. Monitoring Pilot eli valvova lentäjä.

AI171_tail_impactNoin kymmenen sekuntia polttoaineen syötön katkeamisen jälkeen molemmat polttoaineen syöttöä säätävät vivut käännettiin takaisin käynti-asentoon. Ykkösmoottorin osalta kello 08.08.52 UTC-aikaa. Koneen APU-moottorin (Auxiliary Power Unit) käynnistyslogiikka alkoi toimia kaksi sekuntia polttoaineen syötön palauttamisen jälkeen käynnistämään paineilmaa- sekä sähköä tuottavaa järjestelmää. Kakkosmoottorin polttoaineensyöttö palautui kello 08.08.56 UTC-aikaa.

Moottoreiden FADEC-järjestelmä (Full Authority Digital Engine Control) aloitti uudelleenkäynnistymistoiminnot.  Molempien moottoreiden EGT-arvo (Exhaust Gas Temperature) osoitti nousevia lukemia, mikä tarkoittaa moottoreiden uudelleenkäynnistymistä.

AI171_putoamisalueKello 08.09.05 UTC-aikaa toinen lentäjistä antoi mayday mayday mayday -hätäkutsun. Lennonjohtaja kysyi radiokutsua, jota hätäkutsu koski. Siihen ei tullut vastausta, kun lennonjohtaja näki koneen törmänneen maastoon. Lennonjohtaja antoi lento-onnettomuushälytyksen.

Boeing 787-8 Dreamlinerin lennontallentimen toiminta päättyi kello 08.09.11 UTC-aikaa eli vain 32 sekuntia sen jälkeen, kun lentokone oli noussut ilmaan.

Lentokoneessa olleista 242 henkilöstä 241 menehtyi. Matkustaja paikalla 11A onnistui jotenkin pääsemään ulos palavasta koneesta. Sivullisia henkilöitä menehtyi törmäyksen seurauksena lopulta 19. Kaikkiaan onnettomuus vaati siis 250 uhria.

Intian onnettomuustutkintavirasto ei vielä tutkinnan alkuvaiheessa näe syytä antaa turvallisuussuosituksia Boeing 787-8 tai GE GEnx-1B -moottoreiden käyttäjille eikä valmistajille. Onnettomuustutkinta jatkuu edelleen. Tutkintaryhmällä on käsissään paljon tietoja ja sidosryhmiltä pyydettyjä lisätietoja ja asiakirjoja.

 Lue myös: