Jeju Airin 737:n moottoreista löydettiin siperiantavin jäänteitä - tutkinnassa keskitytään moottoreihin

Jeju_crash_alarunko_araibJeju Airin Boeing 737-800 -koneelle (HL8088) lennolla 7C2216 24. joulukuuta 2024 tapahtuneen lento-onnettomuuden väliraportti kertoi vain vähän uutta tietoa Muanin lentokentälllä tapahtuneesta rajusta turmasta. Lentokoneen molemmista moottoreista kerrottiin aiemmin löytyneen lintujen jäänteitä ja nyt Etelä-Korean ARAIB (Aviation and Railway Accident Investigation Board) kertoo niiden kuuluneen siperiantaville (Sibrionetta formosa).

Jeju_crash1_araibARAIB:n 27. tammikuuta 2025 julkaistu väliraportti vahvistaa aiemmin kerrottuja tietoja ja täsmentää aikajanaa. Varsinaista uutta tietoa on tarjolla rajoitetusti.

Jeju Airin lennon 7C2216 lentäjät olivat 29. joulukuuta 2024 yhteydessä Muanin lentokentän lähilennonjohtoon kello 08.54.43 paikallista aikaa, jolloin koneelle annettiin laskeutumislupa kiitotielle 01. Kello 08.57.50 lennonjohto varoitti lähestymistä suorittavan koneen lentäjiä linnuista.

Väliraportin mukaan koneen lentoarvotallennin (FDR) ja ohjaamoäänitallennin (CVR) lopettivat toimintansa kello 08.58.50.

Jeju_este_1Kello 08.58.56 lentäjät julistivat hätätilan käyttäen mayday-hätäilmoitusta. Kone oli törmännyt ylösvedon aikana lintuihin. Tässä vaiheessa matkustajakone lensi kiitotien 01 oikealla puolella. Lentäjät käänsivät koneen takaisin kohti lentokenttää lähestyäkseen kiitotietä vastasuunnasta eli yrittäen laskeutumista kiitotielle 19.

Matkustajakone teki mahalaskun kiitotielle 19 pitkälle varsinaisen kosketuskohdan jälkeen ja liukui ulos kiitotien päästä tuhoutuen lähes täysin törmätessään suurella nopeudella suuntasädeantennin betonivahvisteiseen pengerrakenteeseen kello 09.02.57.

Jeju_este_2Törmäys sytytti räjähdysmäisen tulipalon. Boeing 737-800 -koneen CFM56-moottorit hautautuivat maahan, koneen eturunko hajosi ympäristöön 30-200 metrin päähän penkereestä. Koneen takarunko säilytti muotonsa kuitenkin kääntyen ympäri ja pysähtyen penkereen viereen osittain palaen.

Onnettomuudessa menehtyi neljä miehistön jäsentä ja 175 matkustajaa. Selvityneitä oli kaksi vakavasti loukkaantunutta matkustamohenkilökunnan jäsentä, jotka istuivat koneen takakeittiössä omilla paikoillaan.

Jeju_FDRLennontallentimien tallennus päättyi siis neljä minuuttia ja seitsemän sekuntia ennen törmäystä koneen ollessa vielä lähestymässä alkuperäistä kiitotietä 01 noin 1,1 merimailin loppuosalla.

Viimeiset merkinnät nopeuden osalta olivat 161 solmua ja korkeuden osalta 498 jalkaa. Tämä tuo lisähaasteita tutkintaryhmälle. Myös koneesta saatu ADS-B -tieto katkesi lähes samassa korkeudessa kello 08.58.49. Aiemmilla lennoilla vastaavat ADS-B - tiedot ovat välittyneet myös lentokentältä.

Jeju_crash_moottori_araibOnnettomuuskoneen lennontallentimet saivat sähköä kahdesta eri sähköväylästä, mutta moottorigeneraattoreiden vikatilanteessa ne eivät saa virtaa akuilta. Onnettomuudessa tuhoutunut Jeju Airin Boeing 737-800 (HL8088, MSN 37541/3012) oli valmistunut vuonna 2009. Vaatimus lennontallentimien akkuvirrasta tuli vaatimukseksi vasta vuonna 2010. Muutos ei kuitenkaan tuonut mukaan vaatimusta muuttaa olemassa olevaa kalustoa uusien vaatimusten mukaiseksi.

Jeju_crash_takarunko_araibTutkinnassa on kuitenkin päästy eteenpäin muiden asioiden osalta. Aiemmin kerrottiin lintujen jäänteitä löytyneen turmakoneen molemmista moottoreista. DNA-analyysien perusteella jäänteet ovat peräisin siperiantavista. Tämän sorsalintuihin kuuluvan lajin tyypillinen koko on noin 40 cm ja painoa linnuilla on jopa 450 grammaa.

Jeju_crash_moottori2_araibTutkinnassa keskitytään seuraavaksi turmakoneen CFMI CFM56 -moottoreiden purkamiseen ja komponenttien tutkimiseen sekä olemassa olevien CVR/FDR- ja lennonjohdon tallenteiden analysoimiseen. Tutkinta jatkuu myös törmäyspaikan penkereen, suuntasädeantennin ja lintujen jäänteiden osalta.

HL8334_081224Tutkinnassa ovat mukana myös Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB (National
Transportation Safety Board) ja Ranskan BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour
la Sécurité de l'Aviation Civile).

Lue myös: