EU-maat päättivät 29.12.2020, että jouluksi valmistunutta kolmea sopimusta voidaan soveltaa väliaikaisesti 1.1.2021 alkaen. Päätös tehtiin neuvoston kirjallisessa menettelyssä 29.12.2020. Näin vältetään sopimukseton tila EU:n ja Britannian välillä, kun Britannian EU-eron siirtymäkausi päättyi 31.12.2020. Väliaikaisen soveltamisen on määrä jatkua enintään 28.2.2021 saakka. Tarkoituksena on, että siihen mennessä Euroopan parlamentti ehtii antaa sopimuksille hyväksyntänsä. Tämän jälkeen neuvosto eli jäsenmaat tekevät vielä erillisen päätöksen sopimusten hyväksymisestä ja ne tulevat lopullisesti voimaan. Sopimusta sovelletaan 1.1.2021 lähtien. Nyt tapahtuneen ns. Brexitin seurauksena muutokset koskettavat myös ilmailu- ja matkailualaa. Lentoliikenne muuttuu rajoitetummaksi - tasapuoliset toimintaedellytykset taataan
Varmistaakseen EU:n ja Ison-Britannian lentoliikenneyhteydet matkustajille, tavaroille ja postille kattaa sopimus uusia ehtoja markkinoillepääsystä sekä järjestelyistä lentoturvallisuuden, ilmailun turvallisuusasioiden sekä lennonvarmistuksen osalta. Ison-Britannian lentoyhtiöt voivat lentää EU-alueen poikki ilman välilaskua tai tehdä teknisen pysähdyksen EU-alueelle sekä kuljettaa matkustajia ja rahtia millä tahansa reitillä Isosta-Britanniasta EU-alueelle ilmailun 3. ja 4. vapauden turvin. Ison-Britannian lentoyhtiö ei kuitenkaan voi enää lentää matkustajia tai rahtia kahden EU-alueen kohteen välillä eikä lentää Ison-Britannian ja kahden EU-alueen kohteen välillä ns. kolmioreittiä kuten Lontoo-Helsinki-Tallinna. Samaten ei ole enää mahdollista kuljettaa matkustajia Isosta-Britanniasta EU-alueen kautta kolmanteen maahan. Ilmailun 5. vapauden mukainen reitti Lontoo-Helsinki-Bangkok ei siten enää olisi mahdollinen.
Ison-Britannian lentoyhtiöiden tulee täyttää tietyt ehdot kuuluakseen sopimuksen piiriin. Vaatimuksia ovat Ison-Britannian kilpailuviranomaisten lupa sekä päätoimipaikan sijainti Isossa-Britanniassa, jonka lisäksi pääomistajan ja määräysvallan tulee olla Isosta-Britanniasta. Ison-Britannian lentoyhtiöt, joiden omistus on Euroopan talousalueella tai Sveitsissä tai niitä koskeva määräysvalta on näillä alueilla voivat jatkaa toimintaansa siirtymäkauden ajan. EU-alueen lentoliikenteen harjoittajien on noudatettava samanlaisia ehtoja toimiluvissa ja päätoimipaikassa, ja niiden on edelleen noudatettava EU:n / ETA:n / Sveitsin enemmistöomistusta ja määräysvaltaa koskevia vaatimuksia. EU:n ja Ison-Britannian välisen sopimuksen on määrä taata molempien osapuolien lentoyhtiöille samanlainen jalansija ja tasapuoliset toimintaedellytykset eli ns. "level playing field" myös sosiaalisen sekä ympäristövastuun osalta. Sopimukseen sisältyy myös erityissäännöksiä koskien maahuolintaa ja lähtö- ja saapumisaikoja eli ns. slotteja. Näin pyritään takaamaan syrjimättömyys ja tehokas pääsy markkinoille. Lisäksi sopimuksessa on säännöksiä matkustajien oikeuksien suojaamisesta. Kumpikaan osapuoli ei voi sopimuksen mukaan kieltää lentokoneille toimitetun polttoaineen verotusta syrjivällä tavalla, koska se olisi vastoin tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamista ja ilmastoneutraaliuden tavoitteiden saavuttamista. Ilmailualan lupakirjavaatimukset - Iso-Britannia ulos EASA:sta
Sopimuksella varmistettiin myös, että EU:n sääntöjen mukaisesti ennen 1. tammikuuta 2021 myönnetyt tyyppihyväksyntätodistukset pysyvät voimassa. Monet Ison-Britannian lupakirjojen haltijat kuten lentäjät, mekaanikot, tarkastajat ja kouluttajat, jotka haluvat jatkaa toimintaansa EU-alueella voivat hakea lupakirjaa EU-jäsenvaltiosta ennen siirtymäajan päättymistä. Lisäksi Isossa-Britanniassa toimivat organisaatiot, jotka ovat maan kilpailuviranomaisen alaisuudessa ovat voineet hakea EASA:lta kolmannen maan organisaatiolupaa jatkaakseen toimintaa EU-alueella. EU:n jäsenvaltioille on jätetty tuhansia hakemuksia esimerkiksi lentolupakirjojen siirtämisestä, jotta Ison-Britannian toimijat voisivat jatkaa EU-alueella lentokonehuollon ja lentokoulutuksen parissa ns. kolmannen maan operaattorina EASA:n valvonnassa ja EU-sääntöjen mukaisesti.
Matkustaminen Suomesta Isoon-Britanniaan
EU-kansalaiset voivat saapua ja lähteä maasta kuten ennenkin ja esimerkiksi käyttää automaattista rajatarkastusta biometrisella passilla matkustettaessa. T EU-kansalaiset ovat vuoden 2020 lopulla tehneet merkittävän määrän lyhyitä matkoja Isoon-Britanniaan saadakseen oikeuden ns. pre-settled statukseen ennen EU-eron siirtymäkauden päättymistä. Tällaisen vierailun toteuttanut EU-kansalaisen voi myöhemmin muuttaa helposti Isoon-Britanniaan, työskennellä siellä sekä saada oikeuden ilmaiseen terveydenhuoltoon. Lemmikkieläin pääsee EU-alueelta Isoon-Britanniaan EU-lemmikkipassilla. Saapuvassa lentoliikenteessä lemmikkien kaupallisessa tai ei-kaupallisessa tuonnissa tuontipaikkana on sallittu vain Helsinki-Vantaan lentoasema. Lemmikkiä ei siten voisi ottaa mukaan matkalle Isosta-Britanniasta esimerkiksi Suomen Lappiin kulkematta Helsinki-Vantaan kautta.
Vuonna 2022 EU:n odotetaan ottavan käyttöön ETIAS-järjestelmän (European Travel Information and Authorisation System), joka on vastaava ennakkotietoilmoitus kuin Yhdysvaltoihin vaadittava ESTA-hyväksyntä. EU-alueella saapuvan Ison-Britannian kansalaisen passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta. Lisäksi kyseessä ei saa olla 10 vuodeksi myönnetty passi, jota EU-alueella ei tunnusteta. Ison-Britannian kansalaisten tulee esimerkiksi Suomeen saapuessaan käyttää kolmansien maiden kansalaisille tarkoitettuja väyliä rajanylityspaikoilla. Näitä ovat sellaiset väylät joissa on maininta ”kaikki passit” tai ”viisumia ei vaadita”. Poikkeuksena ovat henkilöt, jotka ovat EU-kansalaisen perheenjäseniä vapaan liikkuvuuden direktiivin perusteella. Ison-Britannian kansalaisten passit leimataan maahantulon sekä maastalähdön yhteydessä.
Tulevaisuudessa on mahdollista, että automatisoitua rajatarkastusta Helsinki-Vantaan lentoasemalla tarjottaisiin Ison-Britannian kansalaisille kuten nykyisin on käytäntönä eräille muille viisumivapaiden maiden kansalaisille. Suomeen saapuvan Ison-Britannian kansalaisen tulee lisäksi varautua ns. kolmannen maan kansalaisen maahantulon tarkastuksiin, joissa selvitetään maahantulon edellytykset. Lemmikkieläin ei pääse Isosta-Britanniasta Suomeen enää EU-lemmikkipassilla vaan sen sijaa tarvitaan EU-mallinen terveystodistus. Pohjois-Irlannista kuitenkin pääsee EU:hun EU-lemmikkipassilla. EU-lemmikkipassiin on jossain vaiheessa tulossa erillinen Pohjois-Irlannin maatarra.
Näiden tuotteiden verotonta tuontia EU:n ulkopuolelta on rajoitettu niin, että niiden tuonnille on määrätty aikarajoja ja määrällisiä rajoituksia. Edellisten lisäksi tiettyjen tavaroiden tuonti on kiellettyä tai rajoitettua. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi elintarvikkeet. Lentomatkustajan oikeudet muuttuvat 1.1.2021 lähtien lentomatkustajan oikeuksiin tulee muutoksia, kun Iso-Britannia on jatkossa ns. kolmas maa.
EU:n ja Ison-Britannian välisen sopimuksen pitäisi varmistaa tehokkaat toimenpiteet matkustajien, vammaisten ja liikuntarajoitteisten matkustajien tiedonsaannin, korvausten ja valitusten käsittelyyn.
|
|||