Elbe Flugzeugwerke konvertoi latvialaiselle SmartLynxille kuusi Airbus A321P2F-rahtikonetta

P2FkonseptikuvaAirbusin ja ST Engineeringin yhteisyritys Elbe Flugzeugwerke (EFW) on saanut SmartLynx Airlinesilta tilauksen kuudesta Airbus A321-matkustajakoneen konvertoinnista A321P2F-rahtikoneiksi (Passenger-to-Freighter). Latvialainen SmartLynx lentää jo nykyisin yhdellä tällaisella EFW:n konvertoimalla A321P2F -koneella ja uusi tilaus kasvattaa sen A321P2F-laivaston kokoa merkittävästi.

"Työskentelemme yhdessä EFW:n kanssa kasvaaksemme suurimmaksi A321-rahtikoneoperaattoriksi ja olemme vakuuttuneita siitä, että tämä konetyyppi tulee olemaan asiakkaiden suosikkivalinta", sanoi SmartLynx Airlinesin toimitusjohtaja Zygimantas Surintas.

SmarlynxA321P2FNyt tilatut A321P2F konversiotyöt toteutetaan vuosien 2022 ja 2023 aikana ST Engineeringin tuotantolaitoksilla Singaporessa sekä Kiinassa. Eurooppalaisen ACMI- ja rahtilentoyhtiö SmartLynxin on määrä operoida kaikilla kuudella A321P2F-rahtikoneellaan Euroopassa DHL:lle.

SmartLynx Malta vuokrasi jo kesäkuussa 2021 Vallairilta A321P2F -koneen (MSN 891), jolla se kuljettaa rahtia DHL:lle.

"Olemme luottavaisia, että P2F-ohjelmamme tuo merkittävää lisäarvoa asiakkaille kuten SmartLynxille, kun se suunnittelee laivastonsa kasvattamista luotettavalla ja suorituskykyisellä rahtikoneella", sanoi EFW:n toimitusjohtaja Andreas Sperl.

P2FcargodoorP2F-muutoksen jälkeen Airbus A321 -matkustajakoneesta tulee merkittävän kokoinen rahtikone. Se tulee yhdessä Airbus A320P2F -koneiden kanssa tarjoamaan uusia mahdollisuuksia lentorahtimarkkinoille myös vanhentuvan rahtikonekaluston korvaamisessa.

A321P2F-koneeseen voidaan lastata pääkannelle jopa 14 täyttä rahtipallettia ja ruumatiloihinkin jopa 10 rahtipallettia. Myös rahdin lastaaminen on joustavaa. Kokonaisuudessaan A321P2F voi kuljettaa jopa 28 kuutiota rahtia.

P2FruumaMuutostöissä koneen eturungoon asennetaan suuri rahtiovi, matkustamon ikkunat tukitaan ja suurin osa matkusajaovista poistetaan käytöstä. Vasemman puolen etuovi korvataan pienemmällä ovella. EFW:n rahtikonversio on ainoa markkinoille oleva ratkaisu ja se tuo yhtiön mukaan paljon lisäarvoa koneiden elinkaareen, laatuun, luotettavuuteen ja helppona huollettavuutena.

Leasingyhtiö CDB Aviation on puolestaan tilannut jo kaikkiaan 14 Airbus A330-300-laajarunkokoneesta rahtikoneeksi muunnettavaa A330P2F-konetta. Niistä ensimmäiset toimitetaan Meksikossa toimivalle MasAir:lle alkuvuonna 2022.

P2FlandingVastatakseen rahtikonversioiden kasvavaan kysyntään ST Engineering ja EFW perustivat uusia muunnostöihin keskittyneitä tuotantolaitoksia Kiinaan ja Yhdysvaltoihin A321P2F-koneille vuonna 2021. Kuluvan vuoden aikana Yhdysvaltoihin avataan myös A330P2F-konversiokeskus. Toiminnan laajentamisen myötä vuoteen 2024 mennessä on tarjolla noin 60 konversioslottia per vuosi.

Airbusin vuonna 2020 julkistaman markkinaennusteen mukaan 20 vuoden aikana toteutettaisiin noin 1000 kapearunkokoneen rahtikonversiota ja markkina olisi erityisen potentiaalinen jopa useille sadoille A321P2F-koneille.

Monet lentoyhtiöt ovat korvaamassa ensimmäisen sukupolven A321-koneita uudemmilla A321neo-koneilla, joissa on uudet polttoainetehokkaammat moottorit. Koronapandemia on kiihdyttänyt entisestään vanhojen koneiden käytöstä poistoa vihreiden arvojen ja vastuullisuuden ollessa entistä suuremmassa roolissa lentoyhtiöiden toiminnassa. Tämän seurauksena rahtikonversioihin riittää koneaihioita eri puolilta maailmaa. MH

Lue myös: