Latvian Lielvārden lentotukikohta otettiin käyttöön Naton Baltian ilmavalvontaoperaatiossa 1. maaliskuuta 2024. Päivystysvastuun tukikohdassa ottaneen Luftwaffen Eurofighterit kävivät jo avauspäivänä tunnistuslennolla Itämerellä. Tukikohdan virallisia avajaisia vietettiin 2. maaliskuuta. Lentoposti.fi kertoi Lielvārden tukikohdan käyttöönotosta Ämarin kiitotieremontin seurauksena tammikuussa 2024. Latvian Lielvārde aktivoitiin kolmanneksi Naton lentotukikohdaksi Baltiassa 1. maaliskuuta 2024. Nato Baltic Air Policing operaation päivistysvuoron tukikohdassa otti vastaan Saksan ilmavoimien Luftwaffen viiden Eurofighter-hävittäjän osasto. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Nato-maan hävittäjät toimivat Lielvārdesta liittyen Baltian ilmavalvontaoperaatioon. Liittoutuneet turvaavat operaatiossa Viron, Latvian ja Liettuan ilmatilaa. Vain muutama tunti päivystysvelvoitteen alkamisen jälkeen kaksi Eurofighteria nousi ilmaan Lielvārdesta ja suuntasi Itämerelle. Tehtävänä oli tunnistaa kaksi venäläistä sotilasilma-alusta, jotka lensivät kansainvälisessä ilmatilassa lähellä Naton ilmatilaa Latvian rannikolla. Venäläiskoneet olivat ns. pimeitä lentoja. Ne lensivät ilman lentosuunnitelmaa, eivät olleet yhteydessä lennonvarmistuselimiin eivätkä käyttäneet transpondereita. Saksan Eurofighterit suorittivat venäläiskoneiden tunnistuksen vahvistaen niiden konetyypit, jonka jälkeen ne jatkoivat Iljushin Il-20M "Coot-A" (RF-95671) ja Iljushin Il-76MD-90A (RF-78658) -koneiden saattamista. Tehtävän päätyttyä Eurofighterit palasivat takaisin Lielvārdeen. Molemmat osapuolet toimivat ammattimaisesti tämän rutiininomaisen tunnistustehtävän aikana. Nyt tunnistetuista koneista Il-20M oli tunnistettu muutama päivä aiemmin myös Helsingin edustalla kansainvälisessä ilmatilassa. Nato-maiden ilmavoimien hävittäjät suorittivat vuoden 2023 aikana kaikkiaan yli 300 tunnistustehtävää eri puolilla Eurooppaa tapauksissa, joissa Venäjän valtion sotilasilma-alusta lähestyi liittoutuneiden ilmatilaa. Suurin osa näistä tapauksista tapahtui Itämeren alueella (Lue uutisemme aiheesta: Naton hävittäjillä Euroopassa yli 300 venäläiskoneiden tunnistuslentotehtävää vuoden 2023 aikana). Yhä suurempi osa venäläiskoneista lensi Itämeren alueella puutteellisin lentotiedoin vuonna 2023. Tällaisten lentojen määrä oli kokonaismäärästä noin 84 prosenttia (Lue uutisemme aiheesta: Ilmavoimat: Yhä suurempi osa venäläiskoneista lensi vuonna 2023 Itämeren alueella puutteellisin tiedoin). Lielvārden tukikohdan virallinen avajaisseremonia järjestettiin 2. maaliskuuta 2024 ja siihen osallistui edustajia Latviasta, Virosta, Liettueasta, Kanadasta, Saksasta, Puolasta, Espanjasta ja Yhdysvalloista. Nato-operaatio siirtyi maaliskuussa 2024 Viron Ämarista Lielvārden lentotukikohtaan, jossa Latvia isännöi hävittäjiä marraskuun loppuun saakka. Modernisoidussa lentotukikohdassa on käytössä 2500-metrinen kiitotie 18/36. Luftwaffen Eurofighterit operoivat Lielvārdestä noin yhdeksän kuukauden ajan eli marraskuuhun 2024 saakka. Viron Ämarissa toteutetaan kiitotien, rullausteiden ja asematason uudelleenpäällystyksiä ja uusitaan lentotukikohdan teknisiä järjestelmiä. Kiitotieremontin odotetaan valmistuvan lokakuussa 2024. Siihen saakka Ämarista toimivat liittoutuneiden helikopterit. Naton hävittäjien on määrä palata takaisin Ämariin alkuvuodesta 2025 (Lue uutisemme aiheesta: Nato Baltic Air Policing -operaatiossa otetaan käyttöön lentotukikohta Latviassa). Liettuan Šiauliaissa toimii parhaillaan Baltic Air Policing -tehtävässä Ranskan ilma- ja avaruusvoimat sekä Belgian ilmavoimat. Baltic Air Policing -nimellä tunnettu Baltian alueen valvontatehtävä käynnistyi huhtikuussa 2004 tukemaan liittoumaan jäseninä olevien Baltian maiden ilmapuolustusta. Ensivaiheessa hävittäjät tukeutuivat lentotukikohtaan Liettuan Šiauliaissa, mutta vuonna 2014 Venäjän toimien seurauksena otettiin käyttöön myös Viron Ämarin lentotukikohta. Kaikkiaan yhdeksän Nato-maan hävittäjät ovat osallistuneet Baltian ilmavalvontaoperaatioon. Lue myös:
|
|||