Ensimmäinen Airbus A380 -superjumbo purettiin kierrätykseen 11 kuukauden aikana

Tarmac_A380_1Tarmac Aerosave on toteuttanut ilmailuhistorian ensimmäisen Airbus A380 -superjumbon purkutyön. Romuksi, kierrätysmateriaaliksi sekä osiksi päätyi vain kymmenen vuotta kaupallisia lentoja lentänyt Singapore Airlinesin entinen koneyksilö. Nyt edessä siintää jo toisenkin jättiläiskoneen kierrättäminen.

Singapore Airlinesin laivastossa ensimmäisen kaupallisen lentonsa lokakuussa 2007 lentänyt Airbus A380-800 (MSN003, 9V-SKA) on purettu. Kesäkuussa 2017 omistajalleen palautetun  -koneen historia tuli tiensä päähän Tarmac Aerosavella, jossa koneyksilön 11 kuukautta kestänyt purkutyö saatiin valmiiksi marraskuussa 2019. Kyseessä oli siis historian ensimmäisen Airbus A380 -koneen kierrätyshanke.

Tarmac_A380_2Saksalaisomistaja Dr Peters -konserni etsi kesäkuuhun 2018 saakka vaihtoehtoja eli uutta operaattori koneilleen. Neuvotteluita se kävi British Airwaysin, Hi Flyn ja Iran Airin kanssa. Tulosta ei syntynyt ja koneilla päätettiin tehdä rahaa osina.

Ensimmäisen kaksikantisen jättiläiskoneen purkutyö käynnistyi Tarmac Aerosavella vuoden 2019 alussa yhdessä koneet omistavan saksalaisen Dr Peters -konsernin sekä elinkaari- ja varaosapalveluita tarjoavan amerikkalaisen VAS Aero Servicen kanssa.

"Olemme erittäin ylpeitä tästä teollisesta menestyksestä, jotka saavutettiin maailman suurimmalla käytössä olevalla lentokoneella. Innovointi ja muuntautumiskyky ajavat Tarmac Aerosavea tavoitteisiin lentoliikennemarkkinoilla ennakoiden myös asiakkaiden tarpeita sekä seuraten ympäristöstandardien kehitystä", sanoi Tarmac Aerosaven toimitusjohtaja Patrick Lecer.

Tarmac_A380_3Kaikkiaan yli 90 prosenttia puretun A380-koneen massasta päätyi kierrätykseen Tarmac Aerosaven modernien ja ekologisten menetelmien myötä. Purkutyöstä saatiin talteen myös merkittävä määrä varaosia, jotka ovat jo kierrossa.

Niiden arvoksi koneen omistaja on laskenut jopa 45 miljoonaa dollaria. Myös edelleen vuokrattavat moottorit tuottavat omistajan mukaan kuukausittain 480 000 dollaria. Moottorit aiotaan myydä eteenpäin vasta vuoden 2020 lopulla. Dr Peters -konserni arvioi saavansa kahden koneen osalta tuottoja 145% ja 155%.

Tulevia hankkeita varten Tarmac Aerosave analysoi päättynyttä purkahanketta ja kehittää menetelmiä sekä uusia työkaluja. Seuraavan A380 -koneen purkutyöt ovat jo pian edessä. Purkutyö on monimutkaista ja vaatii asiantuntemusta mm. rungon siirtojen osalta. Eri vaiheissa puretaan hyvinkin painavia osia ja toimitaan korkealla. Työntekijöiden turvallisuutta halutaankin kehittää seuraavaa purkuhanketta varten.

Tarmac_aerosaveTarmac Aerosave on EASA:n ja FAA:n hyväksymä koneiden varastoija, kierrätyspaikka sekä huolto-organisaatio. Sen omistavat mm. Airbus, Sita France ja Safran.

Yhtiön hallinnoimille alueelle Espanjan Teruelissa ja Ranskan Tarbesissa sekä Toulousessa voidaan sijoittaa noin 250 lentokonetta. Yhtiö voi myös huoltaa useita eri lentokonetyyppijä ja se tunnetaankin ns. "one-stop-shoppina", josta saa kaikki tarvittavat elinkaaripalvelut.

Ensimmäinen A380-kierrätyshanke saa siis jatkoa, sillä yhtiön varastoissa on tälläkin hetkellä A380-koneita ja lisää on tulossa. Purkamisen lisäksi Tarmac Aerosave tarjoaa tiloja varastointiin Tarbesissa, jotka on suunniteltu A380 -koneille. Siellä jättikoneita voidaan huoltaa normaalisti, jotta ne voitaisiin myös palauttaa takaisin liikenteeseen. Yhtiö voi toteuttaa myös matkustamomuutoksia A380 -koneisiin sekä tehdä niihin teknisiä muutoksia valmistajan suositusten mukaisesti.

TarmacAerosave_1Tarmac Aerosave on vuodesta 2007 lähtien varastoinut useiden lentokonevalmistajien koneita. Kaikkiaan 850 varastoidusta koneesta 560 on palannut takaisin taivaalle.

Wetlease markkinoille on palannut myös yksi Singapore Airlinesin viidestä käytöstä poistamasta A380 -koneesta (MSN6). Rohkean siirron teki portugalilainen ACMI (aircraft, crew, maintenance and insurance) -operaattori Hi Fly, joka on lentänyt koneella heinäkuusta 2018 lähtien.

Nelimoottoriset Airbus A380-koneet eivät olleet odotetunkaltainen kaupallinen menestys ja kysyntä jäi vähäiseksi. Koneita valmistuu kaikkiaan vain noin 250 ja tuotanto-ohjelma päättyy vuonna 2021. Viimeinen tilaaja on All Nippon Airways, joka tilasi kolme konetta. Suurin operaattori on Emirates, jolla on laivastossaan tällä hetkellä 113 Airbus A380 -konetta. Niitä lentää Emiratesilla yli 1700 lentäjää ja kohteita on 53 kuudelle eri mantereella.

A380_SIA_ldg_1A380-koneet ovat kapasiteetiltaan keskimäärin 497-paikkaisia. Erilaisilla muutostöillä paikkalukua voitaisiin nostaa neljän luokan konfiguraatiossa jopa 575 matkustajapaikkaan. Yksiluokkaisena ns. high-density-versiona koneeseen voisi ottaa viranomaishyväksyntöjen mukaan huimat 868 matkustajaa.

Polttoainetehokkaammat kaksimoottoriset Airbus A350 XWB ja Boeing 787 Dreamlinerit lensivät kovaa jättikoneiden ohitse. Edes ruuhkautuvien lentokenttien slottirajoitukset ja Airbusin sekä Boeingin jättikoneiden suurempi kapasiteetti ei niitä vaikuta pelastavan.

Lentoyhtiöistä ainakin Air France on ilmoittanut luopuvansa A380-koneista vuoteen 2022 mennessä. Ensimmäinen käytöstä poistettava koneyksilö on marraskuussa 2019 lennetty Maltalle, jossa se maalattaneen valkoiseksi.

Vielä Pariisiin ilmailunäyttelyssä vuonna 2017 Airbus esitteli A380plus -konseptin, jossa paikkamäärää kasvatettaisiin ja koneeseen asennettaisiin polttoainetta säästävä siivenkärkievä. Uutta moottoria koneeseen ei koskaan luvattu.

Päivitys 25.11: Lisätty tieto Air Francen A380-koneista.

 Lue myös:

Artikkeli: Jättikoneilla edelleen mahdollisuuksia – Airbus pääsemässä omilleen A380:n kanssa