Ensimmäinen A380-800 -kone poistettiin käytöstä kaikessa hiljaisuudessa jo 10. kesäkuuta. Se palasi tuolloin lennolta Lontoon Heathrow'lta. Ensilennon samainen koneyksilö teki Singapore Airlinesillä 25. lokakuuta 2007 ja kohteena oli Sydney.
Viidentenä poistuva kone MSN51 on laivastossa vielä vuoteen 2020 saakka. Seuraava koneyksilö poistuisi SIA:n laivastosta tammikuussa 2018. Yhtiöllä on ollut koneista kymmenen vuoden leasingsopimukset. Ensimmäisenä valmistuneet koneyksilöt ovat painavampia kuin myöhemmin valmistuneet. Uusiin konetyyppeihin tehdään erilaisia painonsäästöohjelmia kehittämällä rakenteita ja ratkaisua vielä tuotannon aikana. Ensimmäisten ja viimeisimpien koneiden painoero saattaa olla useita tonneja, joka puolestaan vähentää käytössä olevaa hyötykuormaa. Eurooppalaisvalmistaja ei ole aikoihin saanut jättikoneestaan uusia tilauksia mutta on väläytellyt päivitettyä A380plus -konetta uusien tilauksien saamiseksi. Paris Air Show'ssa kesäkuussa Airbus esitteli mahdollista winglet modifikaatiota A380-koneisiin. SIA:n laivastoon jää poistuvien koneiden jälkeen vielä 14 Airbus A380-800-konetta. Niihin tulee uusi matkustamo, joka tuo koneisiin lisää matkustajaistuimia. Koneissa on ollut 12 ensimmäisen luokan istuinta, 60 liikemiesluokan, 36 premium economyn ja 333 turistiluokan istuinta. Matkustajapaikkojen kasvaessa käytössä olleiden ensimmäisen luokan sviittien määrä puolitetaan kuuteen. Airbus A380 -laivaston kokonaismäärä kasvaa kuitenkin tulevina vuosina takaisin yhdeksääntoista, kun SIA vastaanottaa vuosina 2018 ja 2019 viisi tehdasuutta konetta. FG: SIA quietly parks its first A380 Lue myös:
|
|||