Ensimmäinen Rajavartiolaitoksen uusi AS332L1e Super Puma -helikopteri sunnuntaina Suomeen

OH-HVPRajavartiolaitoksen ensimmäinen uusi AS332L1e Super Puma -helikopteri (OH-HVP) siiretään Ranskan Marignanesta Suomeen. Lauantaina edessä oli 12-13 tunnin lento, jolle on suunniteltu neljä välilaskua. Uusi kalusto parantaa huomattavasti Helsingin tukikohdan meripelastuskykyä.

Vartiolentolaivueen ensimmäisen uuden Airbus Helicopters (entinen Eurocopter ja Aérospatiale)  AS332L1e Super Puma -meripelastushelikopterin odotetaan saapuvan Helsinki-Malmin lentoasemalle sunnuntaina 28. helmikuuta noin kello 17.00.

Rajavartiolaitos päivittää saapumisaika-arviota siirtolennon aikana. Matkaa voi seurata FlightRadar24-palvelusta (suora linkki jutun lopussa).

Siirtolento Ranskan Marignanesta Suomeen lennetään Luxembourgin, Belgian, Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta. Ilmaan on tarkoitus nousta kello 11.00 paikallista aikaa Marignanessa. Viimeinen neljästä suunnitellusta välilaskusta on alustavan tiedon mukaan tarkoitus tehdä Ruotsin Kalmarissa. Super Puma AS332L1e -helikopterin toiminta-aika on neljä tuntia.

Helikopterihanke pitää sisällään kahden uuden helikopterin hankinnan yhteisarvoltaan noin 60 miljoonaa euroa. Helikopterin hankinnan rahoitus on toteutettu osittain Euroopan Unionin ulkorajarahoituksen kautta. Toinen uusi helikopteri saapuu nykytiedon mukaan Suomeen noin puolitoista kuukautta ensimmäisen jälkeen.

HEL_Rajaheko_ulkoMeripelastushelikopterit sijoitetaan ensin Malmin lentoasemalla ja myöhemmin Helsinki-Vantaalle valmistuvaan uuteen tukikohtaan. Niillä korvataan nyt käytössä olevat Agusta Bell AB412 -helikopterit.

Vartiolentolaivueen ohjaajien koulutus on pääosin toteutettu jo Ranskassa. Kotimaan harjoitteluvaiheen jälkeen päivystys uusilla helikoptereilla on tarkoitus aloittaa Helsingissä kesäkuussa 2016. Helsingin tukikohdan suorituskyky lentotehtävissä paranee oleellisesti. Yhden helikopterin pelastuskyky nousee 5 henkilöstä 10-15 henkilöön.

Uuden AS332L1e - helikopterin pääasialliset tehtävät ovat meripelastus, rajaturvallisuustehtävät, muut pelastus- ja sairaankuljetustehtävät sekä muiden viranomaisten tukeminen.

Helikopteri on samaa tyyppiä, jota Rajavartiolaitos käyttää nykyisin Turun tukikohdassa ja josta on hyvät käyttökokemukset vuosien varrelta. Käytössä oleviin koneisiin verrattuna uudessa L1e-helikopterissa on täysin uuden sukupolven avioniikka- ja suunnistuslaitteet, lämpökamera, autopilotti, lentomittaristot sekä radiolaitteisto.

Turun tukikohdan ensimmäinen vanha AS332L1-helikopteri on parhaillaan Ranskassa modifioitavana. Näin kolme vuosina 1988 - 1991 käyttöön otettua nykyistä Super Pumaa päivitetään uusia vastaavaan L1e-tasoon kolmen vuoden aikana.

superpuma_marignaneUudessa helikopterissa on jäänpoistojärjestelmä, mikä mahdollistaa toiminnan kaikissa sääoloissa mukaanlukien jäätävät olosuhteet, täydellinen meripelastusvarustus, kaksi pelastusvinssiä, uuden sukupolven suorituskykyinen lämpökamera, pimeänäkölaitteet sekä kattava ensihoitovarustus.

Uudenaikainen ohjaajaa tukeva autopilottijärjestelmä mahdollistaa vaativien lentotehtävien toteuttamisen erittäin huonoissa sääoloissa. Uusien helikoptereiden käyttöönotto parantaa erityisesti meripelastuskykyä Suomenlahden alueella.

Airbus Helicopters AS332L1e -helikopterin lähtöpaino on 8600 kg ja matkustajamäärä varustuksesta riippuen 16-20 henkilöä. Toiminta-aikaa uudella kopterilla on 4 tuntia ja matkalentolopeus on 130 solmua.

AS332L1e-helikopteria operoidaan kahdella ohjaajalla, lentomekaanikolla sekä kahdella pintapelastajalla.

Seuraa OH-HVP:n matkaa FlightRadar24-palvelusta

(Linkki päivitetty sunnuntain lentoa näyttäväksi)

Lue myös: