Ensimmäinen UAS-koelentoalue avattiin Yhdysvalloissa

Draganflyer_X4ES_1Yhdysvaltain ensimmäinen miehittämättömien lentolaitteiden koelentoalue on avattu Pohjois-Dakotassa. Ilmailuviranomaisen FAA:n mukaan uusi alue avataan kaksi kuukautta etuajassa. Luvassa on vielä viisi muutakin koelentoaluetta kasvavan teollisuudenalan käyttöön.

FAA valitsi joulukuussa 2013 kuusi koelentoaluetta, joiden kanssa yhteistyössä miehittämättömät ilma-alukset (UAS eli Unmanned Aircraft Systems) saadaan tuotua osaksi Yhdysvaltain kansallista ilmatilaa tulevien vuosien aikana.

"Pohjois-Dakota on ottanut johtavan aseman tukien miehittämättömien ilma-alusten valmistusta", sanoi Yhdysvaltain liikenneministeri Anthony Foxx.

"Odotamme heidän ja muiden koelentopaikkojen työltä paljon varmistaaksemme miehittämättömien ilma-alusten turvallisen ja tehokkaan integroimisen osaksi maamme taivasta".

Ensimmäisen koelentopaikan operaattorin päätavoitteena on maaperän laadun tarkistaminen ja maatilojen sadon tarkistaminen. Maatalousteollisuus ja täsmäviljely on yksi merkittävä teollisuuden ala, joka tarjoaa kasvumahdollisuuksia UAS-teollisuudelle. Alue on varattu koelentotoimintaan kahden vuoden ajaksi.

Draganflyer_X4ES_2Alueella koelennettävä Draganflyer X4ES on halkaisijaltaan 106 senttimetrin kokoinen ja 1,65 kg:n painoinen pieni UAS-helikopteri. Kopteri voi kuljettaa 700 gramman hyötykuorman ja sen maksimi lentoonlähtö paino on 2600 grammaa. Kopterin lentonopeus on 50 km/h ja se kykenee operoimaan 8000 jalan korkeuteen saakka.

Draganflyerin ohjain sisältää näytön, josta näkyy kopterin kuvaama näkymä ohjaamisen helpottamiseksi. Kopteriin voidaan asentaa Sony RX100 kamera ja erillinen FLIR-kamera.

Draganflyer X4ES UAS:n tekniset tiedot (PDF)

Koelennoilla kerätään myös turvallisuustietoa miehittämättömien ilma-alusten integroimiseksi kansalliseen ilmatilaan. FAA analysoi saatavat tiedot ja rakentaa niiden avulla pienten UAS-laitteiden lentokelpoisuus ja järjestelmien kypsyys.

"Koelennoilta kerättävä tieto antaa pohjan riskien pienentämiselle ja varmistaa turvalliset UAS operaatiot", sanoi FAA:n johtaja Michael Huerta.

"Uskomme, että testialueet ovat erittäin tärkeitä UAS-laitteiden onnistuneeseen integrointiin nykyiseen ilmatilaan sekä pitämään USA:n teknisen kehityksen johdossa".

Avattavien koelentoalueiden operaattorit ovat North Dakota Department of Commerce (Pohjois-Dakota), Griffiss International Airport (New York), State of Nevada (Nevada), Virginia Tech (Virginia), University of Alaska (Alaska) ja Texas A&M University–Corpus Christi (Texas). Loput koelentoalueet otetaan käyttöön kuluvan vuoden aikana.


Myös Eurooppa ja Suomi tähtäävät kasvuun uudelle ilmailusegmentillä

Miehittämättömien etäohjattujen siviili-ilma-alusten eli RPAS-laitteiden (Remotely Piloted Aircraft Systems) markkinoiden mahdollisuudet on huomattu myös Euroopassa. Suomi aikoo olla mukana kehityksen etulinjassa.

"Koelentoalueista saataisiin merkittävät kipailuetu Suomelle ja paikkakunnalle jossa alue sijaitsee. Ensimmäiset hyötyvät eniten", kommentoi Liikenteen turvallisuusviraston ilmailuojhtaja Pekka Henttu lentoturvallisuusseminaarissa Helsingissä.

Lue myös: