Entisöitävä VL Myrsky -kone saa tunnuksen MY-14

VL_Myrsky_II_runkokehikko_1Lähes tyhjästä rakennettava historiallinen Valtion lentokonetehtaan 1940-luvulla valmistama VL Myrsky saa aikanaan kylkeensä tunnuksen MY-14. Alkuvaiheessa olevasta projektista kuoriutuu museokelpoinen kone arviolta syksyksi 2019.

Ilmailumuseoyhdistyksen ry, Keski-Suomen Ilmailumuseon ja Suomen Ilmailumuseon yhteishankkeen tavoitteena on rakentaa museokelpoinen Myrsky. Hankkeen päätukijana on Patria, jonka edeltäjä Valtion Lentokonetehdas aikanaan vastasi koneen suunnittelusta, kehitystyöstä ja tuotannosta.

VL Myrsky –koneita tai niiden osia on säilynyt olemattoman vähän ja lähes 95 prosenttia joudutaan rakentamaan uudelleen.Säilyneitä osia ovat mm. kolme runkokehikkoa, jotka on nyt identifioitu ja ne ovat peräisin koneista MY-5, MY-9 ja MY-14.

Keski-Suomen Ilmailumuseon museonjohtaja Kai Mecklin ehdotti, että entisöitävän VL Myrsky II –hävittäjälentokoneen tunnukseksi tulisi MY-14 koska sen runkokehikko oli säilynyt parhaiten. Ilmailumuseoyhdistyksen hallitus teki katsoi kokouksessaan 16. kesäkuuta 2014 esityksen hyväksi ja ehdotus hyväksyttiin. 

VL_Myrsky_II_1MY-14 luovutettiin Tiedustelulaivue 12:lle 2. elokuuta 1944 ja kone osallistui Jatkosodan viimeisten viikkojen taisteluihin sekä sodanjälkeiseen laivuepalvelukseen. Kone vaurioitui 3.21947, kun MY-41 rullasi sen päälle ja kone poistettiin.

MY-14 kuului VL Myrsky –sarjan eniten lennettyihin yksilöihin. Sillä lennettiin ennen poistamista 114 tuntia 40 minuuttia.

VL Myrskyn runkokehikko on esillä Ilmailumuseoyhdistyksen "Hylyistä helmiksi” -45-vuotisjuhlanäyttelyssä. Esillä oleva runkokehikko on MY-5:stä. Näyttelyssä on tuon runkokehikon lisäksi moottori sekä pienempiä säilyneitä ja uusvalmistettuja osia. Näyttely on Suomen Ilmailumuseossa ja avoinna museon aukioloaikoina 6. tammikuuta 2015 saakka.

Lue myös: