EU helpotti slottisääntöjä lokakuuhun 2022 saakka - lennettävä kuitenkin jo 64 prosenttia lennoista

Taivas_1Euroopan komissio jatkoi joulukuussa 2021 slottisääntöjen helpotuksia kesäaikataulukauden 2022 loppuun saakka. Historiallisten lähtö- ja saapumisaikojen pitämiseksi lentoyhtiöiden tulee kuitenkin lentää 64 prosenttia aikataulunmukaisista lennoista. Normaaliaikoina vaatimus on 80 prosenttia. Useat lentoyhtiöt joutuvat lentämään lentoja jopa tyhjillä koneilla säilyttääkseen tärkeät slottinsa.

EU-komission slottisääntöihin tekemä helpotus mahdollistaa lentoyhtiöille kiinni pitämisen vilkkaiden lentoasemien lähtö- ja saapumisajoista, joita niillä on ollut ennen koronaviruspandemiaa.

Lentoliikenne ei ole vielä toipunut vuoden 2019 tasolle, mutta saavutti vuoden 2021 kesäaikataulukaudella yli 70 prosentin tason. Kesäaikataulukaudelle 2022 Eurocontrol ennustaa lentoliikenteen olevan 89 prosentin tasolla verrattuna vuoteen 2019 eli pandemiaa edeltävään aikaan.

EU ja Yhdysvallat helpottivat keväällä 2020 slottisääntöjä, jotta ns. "Grandfather rights" mukaisen toiminnan noudattamatta jättäminen ei johtaisi ruuhkaisten lentoasemien lähtöaikojen menetykseen, jos lentoja perutaan. Vilkkaiden lentoasemien lähtöajat ovat erittäin arvokkaita ja niitä on harvoin saatavilla ellei lentoaseman kapasiteettia kasvateta tavalla tai toiselle. Esimerkiksi vuonna 2015 SAS myi Lontoon Heathrown lähtöajan 60 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla.

Uusin jatkoaika slottisääntöjoustoihin Euroopassa tuli siis joulukuussa 2021, jonka mukaan lennoista on operoitava 64 prosenttia 28. maaliskuuta 2022 alkavalla IATA-kesäaikataulukaudella. Uusin helpotus on voimassa 29. lokakuuta 2022 saakka. Komission mukaan vaatimus 64 prosentista varmistaa lentokenttien tehokkaan kapasiteettien käytön, joka hyödyttää myös matkustajia. Maaliskuussa 2022 päättyvän IATA-talviaikataulukauden osalta vaatimus oli 50 prosenttia.

Lentoyhtiöiden näkökulmasta tämä on tarkoittanut erityisesti omikronmuunnoksen aikana tyhjien lentojen lentämistä, kun varauskirjat ovat tyhjentyneet lentomatkustajien siirtäessä lentojaan pidemmälle tulevaisuuteen. Suurista lentoyhtiöistä esimerkiksi Lufthansa kertoo joutuneensa lentämään talviaikataulukauden aikana 18 000 tyhjää tai lähes tyhjää lentoa säilyttääkseen ja suojellakseen oikeuksiaan slotteihin.

Halpalentoyhtiö Ryanair puolestaan kehotti keskiviikkona 12. tammikuuta Lufhansaa lopettamaan väärät väitteensä ns. haamulennoista ja ympäristönäkökulmista, sillä todellisuudessa se suojelee slottejaan halpalentoyhtiöiltä. Ryanair totesi lausunnossaan myös, että Lufthansan tulisi myydä lippuja lennoilleen halvemmilla hinnoilla ja palkita EU:n kuluttajia, jotka ovat rahoittaneet yhtiön toimintaa mm. 12 miljardilla valtionapuina kaksi vuotta kestäneen pandemian aikana.

Ryanair on pyytänyt EU-komissiota pakottamaan valtionyhtiöitä vapauttamaan vilkkaiden lentokenttien lähtö- ja saapumisaikoja, joita ne eivät halua käyttää.

EU-asetuksessa (ETY) N:o 95/93 vahvistetaan EU:n lentoasemien lähtö- ja saapumisaikojen jakamista koskevat säännöt. Asetuksen 10 artikla sisältää ”käytä tai menetä” säännön, jonka mukaan lentoliikenteen harjoittajien on käytettävä vähintään 80 prosenttia niille jaetuista lähtö- ja saapumisajoista tietyllä aikataulukaudella (IATA-kesä- tai talvikaudella) säilyttääkseen etuoikeuden samaan lähtö- ja saapumisaikojen sarjaan seuraavan vuoden vastaavalla aikataulukaudella. MH

Lue myös: