"Tämän tutkimusrahoituksen merkitys on ratkaiseva pyrittäessä kehittämään teknologiaa, jolla Euroopan ilmatilasta saadaan puhtaampi, tehokkaampi ja kuluvan vuosisadan tarpeisiin soveltuva", Kallas totesi.
Yhtenäinen eurooppalainen ilmatila ei toteudu ilman tällaista tutkimusta. Tutkimusta hallinnoi jatkossakin eurooppalaisen ilmaliikenteen hallinnan nykyaikaistamishankkeen (SESAR) yhteisyritys, jonka toimeksiantoa jatketaan kahdeksalla vuodella vuoteen 2024 asti. Tavoitteena puhtaampi ja halvempi lentäminen Tutkimuksella pyritään tekemään lentämisestä puhtaampaa, halvempaa ja turvallisempaa. Uudessa rahoituksessa keskitytään kehittämään tapoja, joilla lentoyhtiöt voivat harjoittaa liikennettä haluamillaan (ja suoremmilla) reiteillä käyttämällä ilma- ja maapalvelujen välisessä tiedonvaihdossa uutta teknologiaa. Integroimaan miehittämättömien ilma-alusten kaltaiset uudet alustyypit ilmaliikenteen hallintajärjestelmään sekä optimoimaan liikenteen hallintaa erityisesti maapalveluissa; tehdään esim. kiitotielle siirtymisestä ja sieltä poistumisesta tehokkaampaa ja turvallisempaa kaikissa sääolosuhteissa. Hankkeeseen osallistuu yli 2 500 asiantuntijaa koko ilmaliikenteen hallinnan alalta. He jatkavat ilmaliikenteen hallinnan tutkimista koordinoidulla tavalla ja toteuttavat kehitys- ja validointitoimia, kuten laajamittaisia demonstrointitoimia.
SESAR-yhteisyritys saa jatkossakin rahoituksensa Eurocontrolilta ja ilmailualalta. Toimeksiannon jatkamisen edellyttämä EU:n rahoitusosuus, joka on enintään 600 miljoonaa euroa, saadaan Horisontti 2020 -ohjelmasta osana EU:n uutta monivuotista rahoituskehystä. Uusi rahoitus kattaa osan SESAR-yhteisyrityksen uuden työohjelman arvioidusta kokonaistalousarviosta (1,6 miljardia euroa). Alustavasti talousarviovaroja on tarkoitus käyttää ilmaliikenteen kokeilevaan tutkimukseen (6 %) soveltavaan tutkimukseen (47 %), tuotantoa edeltävään kehittämiseen (28 %) ja suurimittaisiin demonstrointihankkeisiin (9%).
|
|||