Euroopan viimeiset Boeing 757-300 -koneet jäävät historiaan - Condorin viimeinen 757-lento 5.11.2025

D-ABOM_090923Condor Flugdienst GmbH siirtää lennoiltaan tutut ja suositut Boeing 757 -koneet historiaan marraskuussa 2025. Boeing-koneet ovat olleet Condorin laivaston selkäranka 35 vuoden ajan ja nyt käytöstä poistettava kalusto edustaa Euroopan viimeisiä Boeing 757-300 -koneita. Viimeinen juhlalento Condorin Boeing 757-300 -koneella lennetään 5. marraskuuta 2025. Tämän jälkeen Condorin lomalennoilla on käytössä vain Airbus-koneita.

Nykysuunnitelmien mukaan Condor lentää lokakuun loppuun saakka kuudella Boeing 757-300 -koneella Düsseldorfista ja Frankfurtista lomalentoja suosikkikohteisiin kuten Palma de Mallorcalle, Hurghadaan, Fuerteventuraan ja Gran Canarialle. Tällä hetkellä Condorin laivastossa on seitsemän Boeing 757-300 -konetta.

Viimeiset aikataulunmukaiset Boeing 757 -lomalennot on suunniteltu lennettäviksi 29. lokakuuta reitillä Düsseldorf-Palma-Düsseldorf ja 2. marraskuuta reitillä Frankfurt-Hurghada-Frankfurt.

Viimeisenä juhlalentona Condor lentää 5. marraskuuta 2025 Boeing 757-300 -koneella Frankfurtista Wieniin, jossa järjestetään lehdistötilaisuus yhdessä Condorin ja lentokentän edustajien kanssa. Paluulennolla Frankfurtiin on Condorin mukaan luvassa maailman korkeimmat juhlat.

Condor huutokauppaa viimeiselle Boeing 757 -lennolle 75 lippua. Huutokauppa avautuu Condorin-verkkosivuilla 22. syyskuuta 2025. Tarjolle tulee päivittäin kello 09.00 viisi lippua, joiden lähtöhinta on 1000 euroa per lippu. Hinta putoaa 30 eurolla aina puolen tunnin välein, kunnes lippu menee kaupaksi. Kaikki huutokaupattavat liput oikeuttavat economy-luokan lentoon. Matkustajille on luvassa muistoksi erikoislahja, jollaisia ei ole tarjolla myyntiin.

D-ABOI_100923Condor ilmoitti kesällä 2025 laajentavansa reittiverkostoaan kattamaan entistä enemmän eurooppalaisia kaupunkeja osana liiketoimintamallinsa uudelleenarviointia. Näin yhtiö voi tarjota syöttöliikenneyhteyksiä kaukolentoverkostoonsa. Yksi tällaisista kaupunkikohteista on Wien, jonne viimeinen 757-lento operoidaan. Maaliskuussa 2025 Condor lensi ensimmäistä kertaa vuosiin myös Saksan sisäisellä lennolla avaten reitit Frankfurtista Berliiniin ja Hampuriin.

Condor lensi Boeing-koneilla kaikkiaan noin 35 vuoden ajan. Yhtiön laivastossa on ollut aiemmin myös Boeing 757-200 ja Boeing 767-300ER -laajarunkokoneita. Condor tilasi 12 Boeing 757-300 -konetta vuonna 1996 Franborough'n ilmailunäyttelyssä ja oli 757-300 -koneen avausasiakas. Ensimmäiset näistä 757-koneista poistuivat Condorin laivastosta jo vuonna 2023.

 D-ABON_180924Condorin Boeing 757-300 -koneisiin asennettiin polttoainetehokkuutta parantavat wingletit Finnair Tekniikassa, joka oli asentanut wingletit omaan laivastoonsa. Finnair luopui Boeing 757-200 -koneistaan vuonna 2016.

Nyt Condorin luopuessa 757-300 -koneistaan jää Eurooppaan enää Icelandair, joka lentää 757-koneilla matkustajalentoja. Islantilaisoperaattorin koneet ovat Finnairin entisten koneiden tavoin Boeing 757-200 -koneita. Matkustajaliikenteessä Boeing 757 -koneiden pääkäyttäjiä ovat Delta Air Lines ja United Airlines.

Kaikkiaan Boeing valmisti vuosina 1981-2004 1049 757-konetta. Niistä vain 55 oli pidempiä 757-300-koneita.  Suurempi versio oli 7,13 metriä pidempi kuin aiempi 757-200. Muutos mahdollisti 50 lisämatkustajapaikkaa. Koneen pituus on 54,47 metriä, joka oikeuttaa maailman pisimmän kapearunkokoneen titteliin.


Condor keskittää kaukoliikenneverkostoaan ja lentää entistä laajemmin Euroopassa

Condor keskittää kesälle 2026 kaukolentoverkostoaan suosikkikohteisiin. Bangkokiin Condor lentää vuoden ympäri päivittäin. Las Vegasiin on luvassa viisi viikkovuoroa, Johannesburgiin ja Mauritiukselle lentoja on neljästi viikossa ja Panamaan kolmesti viikossa. Heinäkuussa 2025 Condor lensi Bangkokin reitin yhteydessä ensimmäisen lentonsa myös Kiinaan Hainanin saarille Sanyaan.

D-ANRA_120923Boeing 757-300 -koneiden korvaajana toimivat uudet Airbus A321neo -kapearunkokoneet, joita yhtiö on tilannut kaikkiaan 26 kappaletta. Yhtiön kapearunkolaivastoon kuuluu myös A320neo, A321, A320 ja A319-koneita. Kapearunkolaivastouudistuksen myötä Condorin laivastossa on vuoteen 2029 mennessä jo 43 A320neo-perheen konetta.

Condor lentää myös laajarunkokalustolla ja on tilannut kesällä 2025 lisää Airbus A330-900neo -koneita, joita on määrä tulla sen laivastoon 25 vuoteen 2031 mennessä. Nykyisin näitä koneita on Condorilla jo 18.

Condor uudisti lentokoneidensa värityksen vuonna 2022 ja yhtiö tunnetaan raidallisista ja värikkäistä koneista.

 Lue myös: