Helsinki-Vantaan kiitoteiden risteysalueen pinnanmuotoja muokataan uudelleen kesällä 2016. Risteysalueen pinta jyrsitään ja se saa uuden profiilin. Työ pää- ja poikkikiitotien risteysalueella tehdään kahden viikon aikana kesäöisin touko-kesäkuussa. Helsinki-Vantaan pää- ja poikkikiitotien keskialueen oli havaittu painautuneen kovan käytön vaikutuksesta ja sen oli päätetty korjata suunnitellusti pääkiitotien 04R/22L peruskorjauksen yhteydessä kesällä 2015. Risteysalueella kallion pinta oli hyvin lähellä kiitotietä ja alla oli kallion takia myös vesitaskuja. Risteysalue tiedettiin jo etukäteen haasteelliseksi mm. pinnanmuotojen ja vedenpoistojen takia. Risteysalueella tehtiin viime kesän peruskorjauksen yhteydessä laajamittaisia pohjatöitä. Tuolloin louhittiin myös kalliota kiitotien alta. Louhinnalla pyrittiin lisäämän routimatonta aluetta kiitotien alla. Profiili pyrittiin korjaamaan mahdollisimman lähelle aiempaa. Myöhemmin kuitenkin selvisi, että pieni harjanne jäi hieman suunniteltua jyrkemmäksi. "Profiilikartoitus on erittäin tarkka ja se saadaan mitattua senttien kymmenyksien tarkkuudella", jatkaa Hansson. Kesän 2016 korjaustyön jälkeen kiitoteiden käyttöperiaatteet palaavat ympäristöluvan mukaisesti normaaleiksi. Nyt uudelleen muotoiltava risteysalue jäisi suunnitellussa 15/33 kiitotieremontissa koskemattomaksi eli työ tehtäisiin tuolloin vain kiitotien alku- ja loppupäässä. Vaikutukset lentoliikenteellä jäävät sen osalta vähäisiksi. Lue myös aikaisempi uutisemme kiitoteiden risteysalueen korjaustoimista:
|
|||