Finavia: Helsinki-Vantaan kiitoteiden korjattavan risteysalueen tasaisuus kiinni muutamista senteistä

Finavia_Henri_Hansson_1Helsinki-Vantaan kiitoteiden risteysalueen pinnanmuotoja muokataan uudelleen kesällä 2016. Risteysalueen pinta jyrsitään ja se saa uuden profiilin. Työ pää- ja poikkikiitotien risteysalueella tehdään kahden viikon aikana kesäöisin touko-kesäkuussa.

Helsinki-Vantaan pää- ja poikkikiitotien keskialueen oli havaittu painautuneen kovan käytön vaikutuksesta ja sen oli päätetty korjata suunnitellusti pääkiitotien 04R/22L peruskorjauksen yhteydessä kesällä 2015.

Risteysalueella kallion pinta oli hyvin lähellä kiitotietä ja alla oli kallion takia myös vesitaskuja. Risteysalue tiedettiin jo etukäteen haasteelliseksi mm. pinnanmuotojen ja vedenpoistojen takia.

Risteysalueella tehtiin viime kesän peruskorjauksen yhteydessä laajamittaisia pohjatöitä. Tuolloin louhittiin myös kalliota kiitotien alta. Louhinnalla pyrittiin lisäämän routimatonta aluetta kiitotien alla.

Profiili pyrittiin korjaamaan mahdollisimman lähelle aiempaa. Myöhemmin kuitenkin selvisi, että pieni harjanne jäi hieman suunniteltua jyrkemmäksi.

Poikkikiitotie otettiin käyttöön heinäkuussa 2015 risteysalueen valmistuttua, kun pääkiitotien remontti jatkui suunnitellusti vielä elokuun alkuun saakka. Finavia sai lentoyhtiöiltä ilmoituksia poikkikiitotien mahdollisista poikkeavuuksista, joiden seurauksena aloitettiin heti laajamittaiset keskustelut osapuolten välillä. Lentoliikenteessä turvallisuus on aina etusijalla.

Kiitotieremontti_2015_8"Ongelmakohdassa on kyse muutaman sentin toleranssista noin sadan metrin matkalla. Saimme kiitotien 15 käyttäjiltä yksittäisiä raportteja, joiden myötä ryhdyimme heti selvitystyöhön", kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson Lentoposti.fi:lle.

"Profiilikartoitus on erittäin tarkka ja se saadaan mitattua senttien kymmenyksien tarkkuudella", jatkaa Hansson.

Finavia päätti tuolloin rajoittaa lentoonlähtöjä kiitotieltä 15 ja julkaisi uuden kiitotien lähtöpaikan poikkikiitotien osapituudelta. Se on mahdollistanut pienemmän kaluston operoinnin poikkikiitotieltä. Laskeutumisten osalta kiitotietä on käytetty yöaikaan vain kapearunkokoneille ja silloinkin kiitotielle asetettujen erityisten sivutuuli- ja kitkarajojen mukaisesti. 

HEL_RWY_lem_ja-FinnairKesän 2016 korjaustyön jälkeen kiitoteiden käyttöperiaatteet palaavat ympäristöluvan mukaisesti normaaleiksi.

Koko kiitotien 2 eli 15/33:n peruskorjausta on suunniteltu vuodelle 2017. Päätös sen toteuttamisesta tehdään myöhemmin.

Nyt uudelleen muotoiltava risteysalue jäisi suunnitellussa 15/33 kiitotieremontissa koskemattomaksi eli työ tehtäisiin tuolloin vain kiitotien alku- ja loppupäässä. Vaikutukset lentoliikenteellä jäävät sen osalta vähäisiksi.

Lue myös aikaisempi uutisemme kiitoteiden risteysalueen korjaustoimista: