Finavia muokkaa Helsinki-Vantaan kiitotieristeyksen profiilia jo toisena peräkkäisenä kesänä

Kiitotieremontti_2015_6Finavia aloitti 22. toukokuuta remontin Helsinki-Vantaan lentoaseman pää- ja poikkikiitotien risteysalueen pinnanmuotojen korjaamiseksi. Öisin tehtävillä töillä korjataan viime kesän pääkiitotieremontin aikana muuttunut risteyksen profiili vastaamaan entistä paremmin aiempia muotoa. Nykytilanne on rajoittanut poikkikiitotien 15 käyttöä, koska lentoyhtiöt raportoivat poikkeuksellisista pystykiihtyvyyksistä laskuissa.

Helsinki-Vantaan pääkiitotie uudistettiin täysin kesällä 2015. Remontin aikana kiitotien alta kaivettiin maata pääosin 30-40 sentin syvyydeltä mutta pahimmillaan jopa 1,5 metriä. Uuden asfalttikerroksen paksuus on osin jopa puolimetrinen.

Tuolloin Finavia kertoi remontin haastavimman kohdan olevan juuri pääkiitotien 04R/22L ja poikkikiitotien 15/33 risteys. Siellä kiitotie oli kaikista kulunein (otsikkokuva on alkuperäisestä pääkiitotien 04R/22L täysremontista).

HEL_RWY_15_rastiRemontin jälkeen lentäjien tuntema kiitotien 15 hyppyri jäi edelleen jäljelle mutta sen muoto muuttui noin 500 metrin etäisyydeltä kiitotien 15 kynnykseltä mitattuna. Paikka on lähellä kosketuskohtaa, johon lentokoneet laskeutuvat.

Maaliskuussa 2016 Finavia arvioi yöaikaisten korjaustöiden kestoksi noin kaksi viikkoa. Kiitoteiden risteysalueella tehtävien töiden aikana molemmat kiitotiet ovat poissa käytöstä lentokoneiden laskeutumisille. Lentoonlähtöjä voidaan sen sijaan suorittaa kiitotien osapituudelta.

Finavian arvion mukaan kyseessä on muutaman senttimetrin korjaus kiitotieprofiilissa sadan metrin matkalla. Kiitotien profiilikartoitus on erittäin tarkka ja se voidaan mitata senttien kymmenyksien tarkkuudella.

Suomen lentäjäliitto FPA:n turvatoimikunta arvioi keväällä 2016 kokemustensa perusteella, että kiitotiellä 15 eivät profiilimuutoksen jälkeen päde enää normaalit lentoonlähdön suoritusarvorajat. Laskeutumisten osalta asian problemattiikka nähtiin samanlaisena. Turvatoimikunta suositti lausunnossaan kiitotien ns. pompun korjaamista mahdollisimman pikaisesti.

Poikkikiitotie 15/33 on ilta- ja yöaikaan Helsinki-Vantaan lentoaseman päälaskukiitotie Koneet voivat lähestyä luoteesta harvaan asuttujen alueiden yli.

HEL_RWY_lem_ja-FinnairFinavian arvion mukaan käynnissä olevat työt eivät vaikuta lentoliikenteen sujuvuuteen, mutta lentomelua voi esiintyä yöaikaan normaalia enemmän Keravan suunnalla, erityisesti keskustan alueella.

Päällystysurakan toteuttaa Lemminkäinen Infra Oy. Se teki myös pääkiitotien aiemman täysremontin viime vuonna.

Notam-tiedote A0926/16:

  CAUTION ADVISED. SLOPE CHANGES ON RWY15, LOCATION 500M DIST FM THR15. INCREASED MIN AND MAX VERTICAL ACCELERATION VALUES EXPERIENCED

FROM: 30APR16 1211 TO: 10JUN16 1300 EST (A0926/16)

Lue myös: