Finavia on lokakuusta lähtien koekäyttänyt verkkosivuillaan uutta digitaalista palvelua, joka näyttää Helsinki-Vantaan matkustajille ennustetun jonotusajan turvatarkastuksessa seuraavan 12 tunnin aikana. Lentomatkustajat ovat kaivanneet palvelun palauttamista jo pitkään. Jonotusajat ovat olleet aiemmin vuoden 2024 aikana katsottavissa Finavian MyFlight-palvelusta. Ensimmäisen kerran Finavia otti käyttöön turvatarkastusten jonotusaikanäytön Helsinki-Vantaalla vuonna 2011. Finavia otti alkuvuodesta 2024 käyttöön MyFlight-palvelun, joka antaa lentomatkustajalle ajantasaisia ilmoituksia Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähtevästä lennosta, portin numerosta aina koneeseennousuun saakka. Palvelu tarjoaa myös räätälöityjä suosituksia lentoaseman palveluista, ravintoloista ja myymälöistä. MyFlight-palvelussa on ollut tarjolla myös turvatarkastuspisteen jonotustieto. ”Helsinki-Vantaan lentoaseman palveluita ja asiakaskokemusta kehitetään datalähtöisesti. Nyt pilotoitavan jonotusajan ennusteen tavoitteena on kehittää turvatarkastuksen asiakaskokemusta ja sujuvaa matkustamista entisestään. Keräämme palvelun käyttäjiltä aktiivisesti palautetta sivustolla olevan palautelomakkeen kautta", sanoi Finavian Helsinki-Vantaan matkustajapalveluista vastaava johtaja Hanna Hämäläinen. Matkustajat voivat tarkistaa turvatarkastuksen jonotusajan ennusteen ennen lentoasemalle saapumista. Finavia on lisännyt ennusteeseen myös tiedon matkalle lähtevien matkustajien määrästä 30 minuutin välein. ”Ennustettu jonotusaika perustuu siihen, paljonko matkustajia turvatarkastuksessa on seuraavan 12 tunnin aikana. Aamuisin kello 6-9 välillä ja iltapäivisin kello 14-18 välillä matkustajia on turvatarkastuksessa eniten", jatkoi Hämäläinen. Lokakuusta 2024 lähtien turvatarkastusten jonotustieto on ollut koekäytössä myös Finavian verkkosivuilla. Palvelu koekäyttöjakson aikana kerännyt kahdessa kuukaudessa jo lähes 100 000 näyttökertaa. Määrä kertoo selvästi, että palvelulla on kysyntää matkustajien keskuudessa. Finavian mukaan koekäyttöjakso jatkuu vuoden 2024 loppuun saakka. Finavia kerää käyttäjien kokemuksia palvelusta sivustolla olevan palautelomakkeen avulla. Finavia otti vastaavan palvelun käyttöön Helsinki-Vantaalla vuonna 2011 käyttöön. Se saavutti suuren suosion, sillä tietoisuus turvatarkastusjonoossa käytettävästä ajasta vähentää stressiä lennolle ehtimisestä. Tuolloinen mittausmenetelmä perustui bluetooth-teknologiaan. Turvatarkastuspisteiden lähelle oli asennettu antureita, jotka poimivat matkustajien matkapuhelimista bluetooth-signaalin (Lue uutisemme aiheesta: Turvatarkastusten jonotusajat esille Helsinki-Vantaalla). Palvelu poistui käytöstä useampi vuosi sitten. Nyt palvelun uudelleenlanseerauksen yhteydessä Finavia suosittelee edelleen, että matkustajat noudattavat lentoyhtiön antamaa saapumisaikaa lentoasemalle. Palvelun ennustama jonotusaika voi poiketa todellisesta odotusajasta. Koekäytössä oleva jonotusajan ennuste ei Finavian mukaan tällä hetkellä ota täysimääräisesti huomioon syyskuussa 2024 muuttuneiden EU-nestesääntöjen vaikutusta matkustajakäyttäytymiseen. Kuluttajaliitto otti syyskuussa kantaa turvatarkastusruuhkiin todeten kuluttajasuojan olevan heikko, jos lennolta myöhästyy turvatarkastuksen jonon takia. Lennot ostanut matkustaja ei ole kuluttajasuhteessa turvatarkastuksen järjestäjään. Esimerkiksi Finnair suosittaa verkkosivuillaan matkustajiaan saapumaan lentoasemalle vähintään kaksi tuntia ennen Euroopan-lentoja ja kolme tuntia ennen kaukolentoja. Lentoasemalla matkustajan tulee varata aikaa myös mahdolliseen matkalaukun jättämiseen sekä check in -palveluiden käyttämiseen ennen turvatarkastusta. Helsinki-Vantaan lentoseman lähtöturvassa olevan C3-skannerilla varustetun turvatarkastuslinjan laskennallinen matkustajien läpäisymäärä on noin 300-350 matkustajaa tunnissa. Perinteisten läpivalaisulaitteiden osalta läpäisymäärä on matalampi eli noin 100-150 matkustajaa tunnissa.MH Lue myös:
|
|||