(päivittynyt 11.50) Finnair varautuu A350-koneiden tuomaan kasvuun ja hakee lentäjiä kaukoliikenteeseen kesäkaudelle 2016. Kaikkiaan paikkoja on nykyisen haun mukaan tarjolla 32. Hakijoilta vaaditaan Finnairin valintaprosessin hyväksyttyä suorittamista. Finnair hakee elo-syyskuussa 2015 alkavaan Cruise Relief Pilot -koulutukseen kaikkiaan 32 lentäjää. Heidät koulutetaan kesän 2016 tarpeisiin pääasiassa Airbus A330-koneisiin. Osa saattaa saada koulutuksen myös A340-koneisiin. "Kyseessä on ns. taloontulovakanssi, joka on aluksi määräaikainen. Näiltä vakansseilta palkataan myöhemmin vakituiseen työsuhteeseen", kertoo Finnairin viestintäpäällikkö Paula Helle. Uusien lentäjien palkkaamisella valmistaudutaan Airbus A350 XWB -koneiden tuloon ja niiden aiheuttamaan kasvavaan koulutustarpeeseen. Ensimmäinen uuden sukupolven A350 XWB -kone liittyy Finnairin laivastoon syyskuussa 2015. Operaatiot koneella aloitetaan lokakuun aikana. Kaikkiaan A350 XWB -koneita on tilattu 19. "Kyseessä on Finnairin historian suurin investointi. Konekaupoissa saatiin etua ottamalla riski ostamalle ne etulinjassa", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo Trafin Ilma 2015 -seminaarissa. "Kyseessä on kahden miljardin euron investointi. Ainoa suurempi hanke Suomessa on Olkiluodon ydinvoimala", jatkoi Vauramo. Uusien lentokoneiden odotetaan tuovan noi 1000 uutta työpaikkaa. Niistä 650 tulee olevaan lentävää henkilökuntaa. Itse lentäjätarve on 150-200 henkilöä. "Luvuissa on huomioitu eläköitymiset", täsmentää Vauramo. Hakijoilta vaaditaan Finnairin valintaprosessin hyväksyttyä suorittamista, joka tarkoittaa yhtiön oman tai Suomen Ilmailuopiston valintaprosessin läpikäyntiä. Sen lisäksi hakijalle tulee olla voimassaoleva Suomen ilmailuviranomaisen myöntämä EASA CPL- tai ATPL-lupakirja. Myös liikennelentäjän teoriakurssikokeet ja ohjaamoyhteistyökurssi on oltavat suoritettu. Yhtenä vaatimuksena on sujuva suomenkielen taito. Etusijalla ovat hakijat, joilla on lentokokemusta sekä kokemusta suihkukoneoperaatioista. Myös alan muut opinnot huomioidaan. Hakuaika päättyy 17. toukokuuta. Cruise Relief Pilot (CRC) saa tyyppikoulutuksen koneeseen ja on oikeutettu toimimaan ohjaajana matkalentovaiheessa lentopinnan 200 yläpuolella. Tämä puolestaan mahdollistaa kaukolennoilla kapteenin ja vanhemman perämiehen levon, jotta he ovat virkeimmillään juuri lentoonlähdössä ja lähestymisessä. CRC:n työnkuvaan kuluu kapteenin avustaminen lennonvalmistelussa, lennon turvallisen etenemisen seuraaminen kaikissa lennon vaiheissa sekä muut kapteenin antamat tehtävät. Finnair on käyttänyt CRC-lentäjiä jo muutamien vuosien ajan. Kesällä 2015 yhtiön palveluksessa on parikymmentä CRC-lentäjää. Aiemmin koulutus on annettu A340-koneisiin, jotka poistuvat Finnairin laivastosta A350 XWB-koneiden myötä. Päivitys 11.50: Lisätty Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramon kommentit. Lue myös artikkelimme vuodelta 2013: Lähivuodet eivät lupaa parannusta suomalaislentäjien työllisyystilanteeseen kotimaassa Lue myös:
|
|||