Finnair: Kapearunkolaivaston hankintapäätös lähivuosien asia

Finnair_fleet_1Finnair kasvattaa laivastoaan tulevina vuosina Airbusin uuden sukupolven A350-900-matkustajakoneilla. Kaukoliikennelaivaston kasvu tuo tarpeen myös lisäkoneille tai vaihtoehtoisesti entistä suuremmille kapearunkokoneille jatkomatkustajien tarpeisiin. Finnair onkin jo käynnistänyt vaihtoehtojen kartoituksen vaihtoehdoista.

Finnair vastaanottaa syyskuussa 2015 ensimmäisen A350-900-koneensa. Kaikkiaan niitä tulee laivastoon 19. Uuden koneen ensilento yhtiön verkostossa lennetään lokakuussa 2015.

Nykyisen toimitusaikataulun mukaan Finnair saa käyttöönsä neljä konetta vuoden 2015 loppuun mennessä, seitsemän vuosina 2016-2017 ja kahdeksan vuosina 2018-2023. Alkuun konemäärä pysyy ennallaan, sillä yhtiö poistaa samassa tahdissa vanhempia A340-300 -koneita laivastostaan.

Kaikkiaan yhtiön konemäärän odotetaan vuosittain kasvavan keskimäärin yhdellä uuden sukupolven polttoainetehokkaalla laajarunkokoneella vuosina 2016-2020. Kasvava laajarunkolaivasto sekä niiden tuoma suurempi matkustajakapasiteetti tuo lähes väistämättä tarpeen uusille kapearunkokoneille Euroopan jatkomatkustajien tarpeisiin.

Myös lentokenttiä hallinnoiva Finavia ennustaa matkustajamäärien kasvua. Helsinki-Vantaan lentoasemalla on nykyisin jo 15 miljoonaa vuosittaista matkustajaa ja vuoteen 2020 mennessä määrän odotetaan kasvavan jo 20 miljoonaan.

Käynnissä onkin huima 900 miljoonan euron investointihanke, joka tuo lisää terminaalikapasiteettia. Ensimmäinen suurempi vaihe käynnistyy alkuvuodesta 2016.

Juha_Jarvinen_Finnair"Päätös kapearunkolaivaston uudistamisesta on lähivuosien asia. Käynnissä on vaihtoehtojen evaluointi mutta päätöksiä ei ole luvassa vielä kuluvan vuoden aikana. Suuntauksena näyttävät olevan entistä suuremmat koneet", kertoi Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen Lentoposti.fi:lle Finnair Cargon rahtiterminaalin peruskiven muuraustilaisuudessa.

Euroopan liikenteen osalta Finnairin matkustajakäyttöaste oli toukokuussa noin 75 prosenttia, joten nykykoneissakin on vielä tilaa. Suunniteltu kasvu tuo kuitenkin vääjäämättä tarpeen uusille entistä suuremmille koneille. Toinen vaihtoehto olisi yhteistyökumppaneiden käyttö jatkolennoilla.

 Finnair vastaanotti ensimmäiset A320-koneensa 90-luvun lopulla. Laivaston vanhimmat Airbus-kapearunkokoneet ovat 2016 siis reilun 15 vuoden ikäisiä.

Uusien A320neo-koneiden toimituksia olisi saatavissa Airbusilta tämän hetken tiedon mukaan vuoden 2020 paikkeilla. Tosin linjastolla saattaa jäädä ns. vapaita koneita aiesopimusten raukeamisten myötä. Myös leasingyhtiöiltä koneita voinee saada tätäkin nopeammin.

Finnair on ollut alkuvuodesta 2014 lähtien lentänyt ainoastaan Airbus-koneilla. Todennäköinen vaihtoehto yhtiön kapearunkolaivastoon ovatkin A320neo-koneet. Tosin Finnair omistaa myös Nordic Regional Airlinesin eli Norran nykyisin operoimat Embraer-koneet.

Lue myös: