Finnair kartoittaa mahdollisuuksia ulkomaalaisten lentäjien rekrytointiin

A321ER_10Finnairin kiihdytetyn kasvun strategia johtaa merkittävään lentäjärekrytointiin tulevien vuosien aikana. Vastatakseen lentäjätarpeen kasvuun Finnair on aloittanut mm. uuden MPL-lentäjäkoulutusyhteistyön Patrian kanssa. Suomalaisoperaattori kartoittaa myös vaihtoehtoja ulkomaalaisten lentäjien palkkaamiseksi ratkaistakseen tulevien vuosien lentäjähaasteet.

Finnair ei ole vielä tehnyt päätöksiä ulkomaalaislentäjien palkkaamisesta mutta näkee lentäjien palkkaamisen Suomen ulkopuolelta yhtenä vaihtoehtona, kun kotimaiset lentäjäresurssit vaikuttavat koulutuspanostuksista huolimatta olevan rajalliset.

”Finnair tarvitsee tulevien vuosien aikana satoja uusia lentäjiä”, kertoo Finnairin mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist Lentoposti.fi:lle.

Perinteisesti Finnairin lentäjät ovat käyneet läpi nykyisen Suomen Ilmailuopiston (SIO) koulutusohjelman. Uutena koulutuskanavana julkistettiin lokakuussa MPL (Multi-Crew Pilot License) -koulutus yhdessä Patrian kanssa. Myös SIO on lisäämässä oppilaspaikkoja tuleville kursseilleen. MPL-oppilaiden rekrytointi muiden lentoyhtiöiden koulutusohjelmista nähdään vielä yhtenä vaihtoehtona edellisten lisäksi.

”Yhtenä vaihtoehtona lentäjien resurssointiin Finnairin tulevaisuuden kasvua varten kartoitamme myös mahdollisuutta rekrytoida lentäjiä muiden lentoyhtiöiden koulutusputkista, ja käymme esimerkiksi alustavia keskusteluja Lufthansan kanssa”, kertoo Tallqvist.

Finnair on lokakuussa 2016 lähestynyt Lufthansa MPL-koulutusohjelman oppilaita ja tarjonnut mahdollisuutta työllistyä Finnairin Airbus A320-koneiden perämiehenä. Lentäjäoppilaille toimitetun materiaalin mukaan haussa olisi jopa 50 lentäjää, joille tarjottaisiin toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta ns. kahden vuoden bondilla. Finnair ei vielä kartoitusvaiheessa kommentoi mahdollisten tulevien sopimusten yksityiskohtia kouluksen osalta.

Kyseessä on kuitenkin tiettävästi ensimmäinen kerta, kun Finnair on mahdollisesti palkkaamassa ohjaamoihin muita, kuin suomalaislentäjiä. Nykyisin voimassa oleva lentäjien työehtosopimus sisältää vaatimuksen suomenkielen osaamisesta.

”Riippuen pilottien saatavuudesta eri rekrytointikanavista, voidaan ulkopuolisten MPL-oppilaiden rekrytoinnista sitten päättää joustavasti tulevien vuosien aikana” avaa Tallqvist suunnitelmia.

Finnairin lentäjätarve kasvaa erityisesti uusien Airbus A350-900 -koneiden laivastoon saapumisen myötä. Nykyisin koneita on Finnairin laivastossa jo seitsemän. Kaikkiaan näitä uuden sukupolven laajarunkokoneita on tilattu 19. Todennäköisen toimitusaikataulun mukaan Finnairilla on 11 A350-900 -konetta vuoden 2017 loppuun ja 19 vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue myös muita uutisia liittyen Finnairin lentäjäkouluksen muutoksiin: