Finnair keskeyttää Tarton lennot 31.5. saakka - syynä GPS-perustaiset lähestymismenetelmät

Norra_ATR_apron_1Finnair keskeyttää päivittäiset lentonsa Viron Tarttoon 29.4.-31.5.2024 väliseksi ajaksi, jotta Tarton lentoasemalle voidaan toteuttaa GPS-järjestelmästä riippumaton lähestymisratkaisu. Tällä hetkellä lähestyminen Tarttoon ei GPS-härinnän seurauksena ole mahdollista kuin näkölentosääolosuhteissa. Kyseessä on Norran operoima ostoliikennereitti.

Viron alueella on ollut huhtikuusta 2024 lähtien entistä laajempaa GNSS-järjestelmien (Global Navigation Satellite System) häirintää, joka on jo vaikuttanut merkittävästi lentoliikenteen sujuvuuteen. Lentoposti.fi uutisoi aiheesta 27.4: GPS-häirintä esti Finnairin lennot Tarttoon jo kahtena päivänä - syynä lähestymismenetelmävaatimukset.

Finnair peruu Tarton lentonsa kuukaudeksi 31. toukokuuta saakka, jonka aikana Tarton lentoasemalle on tarkoitus rakentaa lähestymismenetelmät, jotka mahdollistavat lentojen turvallisen ja sujuvan operoinnin ilman GPS-signaalia. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi kansainvälisiä lentoja Tarttoon ja on tarjonnut jatkoyhteydet maailmalle Helsinki-Vantaan kautta maaliskuun 2024 lopusta lähtien. 

”Olemme pahoillamme asiakkaillemme lentojen keskeyttämisestä aiheutuvasta vaivasta. Lentoturvallisuus on aina meille tärkein prioriteetti, ja kun lähestyminen Tartossa vaatii tällä hetkellä GPS-signaalia, emme voi sinne lentää GPS-häirintätilanteessa”, sanoi Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paajanen.

Etelä-Virossa sijaitseva yliopistokaupunki Tartto on Viron toiseksi suurin kaupunki ja Euroopan kulttuuripääkaupunki 2024. Kulttuuripääkaupunkivuoden aikana Tartossa ja eri puolilla Etelä-Viroa järjestetään satoja tapahtumia. Finnairin reittiyhteydet ovat Tarton yhteys maailmalle.

Norran operoimat Finnair-lennot ovat Tarton kaupungin osin tukemaa ja kilpailutuksen kautta järjestämää ostoliikennettä. Sopimuksen mukaan Finnair lentäisi Tarttoon kaksi kertaa päivässä kuutena päivänä viikossa ympäri vuoden. Sopimuskausi yltää vuoteen 2027 saakka ja on arvoltaan 3 203 038 euroa.


Tartossa ainoastaan GPS-pohjaisia lähetysmismenetelmiä

Nykyisin Tarton lentokentällä käytössä olevat lähestymismenetelmät perustuvat GPS-signaalin käyttämiseen myös ILS-tarkkuusmittarilähestymisen osalta. Alueella esiintyvä GPS-häirintä vaikuttaa lähestymismenetelmien käytettävyyteen, ja voi siten estää lentokoneen lähestymisen ja laskeutumisen lentokentälle. Viime viikolla kaksi Finnairin lentoa joutui kääntymään takaisin Helsinki-Vantaalle GPS-häirinnän estettyä lähestymisen Tarttoon.  

Asiakkaat, joilla on varaus Helsingin ja Tarton välisille lennoille 29.4.-31.5. saavat Finnairilta viestin lennon perumisesta ja heille kerrotaan vaihtoehdoista henkilökohtaisesti tekstiviestillä ja/tai sähköpostilla. 

”Finnairin koneiden järjestelmät tunnistavat GPS-häirinnän, lentäjämme ovat hyvin tietoisia asiasta ja lentokoneissa on käytössä muitakin navigointijärjestelmiä, joita voidaan käyttää, kun GPS-järjestelmään kohdistuu häiriöitä”, jatkoi Paajanen.

”Useimmilla lentoasemilla on käytössä vaihtoehtoisia menetelmiä lähestymiseen, mutta joillain kentillä, kuten Tartossa, käytössä on vain menetelmät, jotka vaativat tuekseen GPS-signaalin. Tartossa esiintyvä GPS-häirintä pakottaa meidät keskeyttämään lennot toistaiseksi, kunnes vaihtoehtoiset lähestymismenetelmät on saatu luotua", täsmensi Paajanen.

GPS-häirintä on lisääntynyt vuodesta 2022 lähtien, ja Finnairin lentäjät ovat raportoineet sitä erityisesti Kaliningradin läheisyydestä, Mustanmeren, Kaspianmeren sekä Itäisen Välimeren alueelta.  

Tyypillisesti GPS-häirintä ei vaikuta lentoreitteihin eikä lentoturvallisuuteen, sillä lentäjät ovat hyvin tietoisia siitä ja lentokoneissa on käytössä vaihtoehtoisia järjestelmiä, joita käytetään, kun GPS-signaaliin kohdistuu häiriötä.  

Lue myös: