Finnair on yksi Kiinan ja EU:n välisen matkailuvuoden virallisista yhteistyökumppaneista

ECTY2018Euroopan unionin ja Kiinan välinen Matkailuvuosi käynnistyi 19. tammikuuta 2018 (EU-China Tourism Year 2018, ECTY). Sen tavoitteena on lisätä matkailua, helpottaa yritysten yhteistyötä ja jakaa tietoa kiinalaisten matkailijoiden tarpeista ja toiveista. Finnair on teemavuoden virallinen yhteistyökumppani.

EU-Kiina Matkailuvuoden tarkoituksena on kasvattaa Euroopan unionin maiden ja Kiinan välistä matkailua sekä kannustaa näiden maiden matkailualan yrityksiä luomaan kontakteja keskenään. Lisäksi tavoitteena on antaa vähemmän tunnetuille matkakohteille näkyvyyttä, helpottaa viisumien saantia ja vaikuttaa lentoreitteihin.

Euroopalla on hyvät mahdollisuudet olla kiinalaisten suosituin matkailukohde, mutta eurooppalaisten yritysten on tärkeä oppia ymmärtämään kiinalaisen matkailijan tarpeita ja odotuksia. Euroopan komissio ja Euroopan matkailukomissio (European Travel Comission) ovat luoneet yhteistyötä parantavan toimintamallin, jonka tiimoilta järjestetään erilaisia tapahtumia ympäri vuoden. Projektilla on hallussaan ainut Kiinan valtion hyväksymä sertifikaatti kiinalaisten turistien tarpeiden määrittelyyn.

Usein suurin haaste kiinalaisten ja eurooppalaisten välillä on kielimuuri. Muita haasteita voivat olla muun muassa elektroniset maksusiirrot ja kiinalaisten turvallisuuteen liittyvät huolet.

EU-Kiina Matkailuvuotta rahoittaa Euroopan komissio, ja ohjelmaa tuottavat muun muassa eurooppalaiset matkailualanjärjestöt kuten ETC (European Travel Commissione), Welcome Chinese ja ETOA. Teemavuodesta ovat sopineet Euroopan Komission presidentti Jean-Claude Juncker ja Kiinan pääministeri Li Keqiang.

Hankkeen virallinen yhteistyökumppani Finnair on lentänyt Kiinaan jo 30 vuoden ajan ja avaa tänä vuonna kohteen seitsemänteen kiinalaiseen kaupunkiin, Nanjingiin. Helsinki-Vantaan lentokentän kautta kiinalaisia lentää Lapin lisäksi noin sataan muuhun Finnairin kohteeseen Euroopassa.

Suomessa EU:n ja Kiinan välisen matkailuteemavuoden avainkohde on Lappi, joka on ollut Finnairin kiinalaisten asiakkaiden suosikkikohde viime vuosina. Talvikaudella Lapin kohteet ovat peitonneet suosiossa jopa Rooman ja Pariisin kaltaiset kestosuosikit.

“Kiina on Finnairille yksi tärkeimmistä markkinoista. Aloitimme lennot Pekingiin 30 vuotta sitten ensimmäisenä länsieurooppalaisena lentoyhtiönä ja tänä keväänä avaamme Kiinaan jo seitsemännen kohteemme, Nanjingin,” sanoo  Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

”Kiinalaisten matkailijoiden vahva kiinnostus Lappia kohtaan jatkuu, ja vastaamme tähän lisäämällä kapasiteettia ensi talvikaudelle 15 %:lla verrattuna tähän talveen", jatkaa Järvinen.

Suomen Lapin lisäksi muita teemavuoden avainkohteita Euroopassa ovat muun muassa Andalusia ja Katalonia Espanjassa, Veneto, Lombardo ja Toscana Italiassa. Näkyvyyttä tulevat saamaan myös Unescon maailmansuojelukohteet Espanjassa, Belgiassa, Ranskassa, Kreikassa, Saksassa, Unkarissa ja Itävallassa.

”Teemavuosi on otollinen hetki lisätä Suomen tunnettuutta matkailukohteena Kiinassa, ja olemme innolla mukana tässä työssä. Myös tietoisuuden lisääminen kiinalaisten matkailijoiden toiveista auttaa matkailualaa rakentamaan tulevaisuuden menestystä Kiinassa", päättää Järvinen.

”Finnairin vahvuus on pitkä historia sekä reittiverkoston laajuus Kiinassa. Lentoyhteyksien lisääminen Kiinan ja Euroopan unionin maiden välillä on yksi teemavuoden tärkeä tavoite, ja olemme innolla mukana tämän työn kehittämisessä. EU-Kiina Matkailuvuosi on hyvä aika Finnairille liittyä myös Welcome Chinese -ohjelmaan”, sanoo Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen.

Finnair on panostanut kiinalaisiin asiakkaisiin myös ottamalla käyttöön Alipay-mobiilimaksamisen Kiinan-lennoillaan, tuomalla kiinalaisen huippukokin Steven Liun aterioita lennoilleen ja tuomalla lennot myyntiin myös kiinalaisten suosimassa WeChat-palvelussa. Finnairin Kiinan-lennoilla on myös kiinankielistä henkilökuntaa.

Teemavuoden tapahtumat tulevat näkymään muun muassa 6. maaliskuuta Berliinissä maailman suurimpien matkailumessujen ITB:n aikaan sekä Pekingissä 16. huhtikuuta. Tapahtumia järjestetään myös marraskuussa Lontoossa ja Shanghaissa sekä CITEn aikaan joulukuussa Kiinan Chengdussa.

Kiinassa EU-Kiina Matkailuvuosi näkyy muun muassa digimaailmassa. Esimerkkejä  ovat Euroopan paviljongit ja mobiiliportaalit Ctripin ja Tuniun verkostoissa, kiinalaisia turisteja Euroopan matkalla auttava Welcome Chinese WeChat-palvelu, markkinointitapahtumat Alibaban Fliggy-paviljongissa ja Qyerin tekemät digitaaliset audio-oppaat.

EU-China tourism year (ECTY)