Finnairin edeltäjän Aeron ensimmäinen konetyyppi lentää jälleen: Junkers F.13 -replika nousi ilmaan

Rimowa_F13_1st_flt_1Junkers F.13 -replika on noussut ilmaan lähes 100 vuotta tyypin ensilennon jälkeen. Alkuperäinen Junkers oli ensimmäinen kokometallirakenteinen liikennekone. Suomalaisestakin ilmailuhistoriasta tutun konetyypin edellisestä lennosta oli kulunut jo 65 vuotta.

Professori Hugo Junkersin visioiden pohjalta syntynyt kokometallinen liikennekone Junkers F.13 saavutti merkittävän aseman kansainvälisessä matkustajaliikenteessä. Vuonna 1925 niillä oli noin 40 prosentin markkinaosuus. Koneita rakennettiin vuoteen 1933 mennessä yli 320 ja niillä operoitiin aina vuoteen 1938 saakka.

Rimowa_F13_1st_flt_2Junkers F.13 -koneilla on keskeinen paikkansa myös kotimaisessa ilmailuhistoriassa. Finnairin edeltäjän Aero O/Y:n laivastossa oli vuosina 1924 - 1935 kaikkiaan seitsemän tällaista konetta.

Niitä operoitiin suksi- ja kellukevarustuksessa. Suomessa koneilla lensivät myös Ilmavoimat ja Rajavartiolaitos.

Kokometallirakenteisen ja aaltopeltipintaisen Junkers F.13 -koneen uusi tuleminen alkoi vuonna 2009 kun matkalaukkuvalmistaja Rimowan toimitusjohtaja Dieter Morszecin haaveili historiallisen koneen saamisesta jälleen taivaalle.

Morszecin on itsekin ilmailija ja hänellä on yksityislentäjän lupakirja. Vahvasti myötävaikuttavana tekijänä oli myös hänen isänsä yli 60 vuotta sitten kehittämä, Junkerseille tyypillisestä aaltopellistä valmistettu Rimowa-laukku.

Rimowa on rakentanut Junkers F.13 -koneen replikan yhdessä JU-Airin ja VLF-yhdistyksen kanssa. Yhtiö on aiemmin sponsoroinut kolmimoottorista ja samaten aaltopintaista Ju-52-konetta. F.13:n lopulta15 kuukautta kestänyttä rakennustyötä varten perustettiin Rimowa Flugzeugwerke AG Dübendorffiin Sveitsiin.

Rimowa_F13_1st_flt_ohjaamoJunkers F.13:n Roll out -tilaisuus järjestettiin 1920-luvun hengessä näyttävässä seremoniassa Oshkoshissa EAA:n Airventure-tapahtumassa heinäkuussa 2015.

Rimowan vuosien työ huipentui 15. syyskuuta Sveitsin Dübendorfissa tapahtuneeseen replikan ensilentoon (katso video jutun lopussa). Junkers F.13 (HB-RIM) nousi ilmaan noin 200 metrin lähtökiidon jälkeen kutsuvierasjoukon edessä.

Alatasoisessa koneessa on kahden hengen avo-ohjaamo. F.13 on valmistettu 2600 osasta, joita pitää kiinni toisistaan yli 35 000 kiinnikettä. Maalia koneen pinnassa on 60 kiloa. Nelipaikkaisessa matkustamossa luksusta tarjoaa nahkaverhoilu.

Koneen 176 km/h matkanopeuden tuo 450 hevosvoimainen yhdeksänsylinterinen Pratt & Whitney Wasp Junior R985 -tähtimoottori. Koneella on jopa 600 kilometrin kantama.

Junkers_F13_KatajanokallaRimowan replika eroaa melkoisesti Aeron käytössä olleista F.13-koneista tähtimoottorinsa takia. Suomalaisissa Junkerseissa oli rivimoottori (kuvassa vasemmalla), joka teki koneen eturungosta täysin eri näköisen. F.13-koneita rakennettiin useilla eri moottorivaihtoehdoilla varustettuna.

Nyt tarkoituksena on valmistaa lisää Junkers F.13 -replikoita. Myyntihinnaksi mainitaan 2,2 miljonaa dollaria.

Rimowan Junkers F.13 nousee ensilennolleen:

Näin rakentuu replika legendaarisesta Junkers F.13 -koneesta:

Lue myös: