Hawk-törmäyksessä lentäjät käyttivät heittoistuimia - toinen menehtyi

Hawk_Mk66_ilmavoimat(päivittynyt 17.49) Kaksi Ilmavoimien BAe Hawk Mk66 -suihkuharjoituskonetta on törmännyt 13. marraskuuta ilmassa Kauhavan lähistöllä noin kello 12.13. Ohjaajat käyttivät heittoistuimia. Toinen ohjaaja löytyi maastosta ja kuljetettiin sairaalaan. Valitettavasti toinen löydettiin menehtyneenä, kertoo Ilmavoimat. Myös hylyt on paikannettu.

Yhteentörmäyksen kerrotaan tapahtuneen Lestijärven läheisyydessä, joka sijaitsee Kauhavan koillispuolella. Onnettomuus tapahtui tänään noin kello 12.13.

Alueelle on lähetetty Vinka-harjoituskone etsimään lentäjiä. Myös Utin Jääkärirykmentin NH90-kopteri osallistui etsintään. Etsintäalueelle julistetiin tilapäinen lentokieltoalue, joka piti ilmatilan varattuna etsijöille.

Yle Keski-Pohjanmaan tietojen mukaan toinen koneista on löytynyt kangasmaastosta Lestijärven Linjaharjulta ja toinen kone läheiseltä nevalta.

Onnettomuuden jälkeen on tehty havainto kahdesta pelastusvarjosta taivaalla. Toisen onnettomuuskoneen ohjaaja on löydetty ja hänet on kuljetettu sairaalaan. Hoitavan lääkärin antaman tiedon mukaan hänellä ei ole hengenvaaraa.

YLE kertoi kello 15.40, että myös toinen ohjaaja olisi löydetty ja toimitettu sairaalaan. Tieto osoittautui vääräksi, sillä Ilmavoimien mukaan toisen onnettomuuskoneen lentäjä oli löydetty menehtyneenä hieman ennen kello kolmea iltapäivällä. Hän oli käyttänyt heittoistuinta. Ohjaajien omaiset on tavoitettu.

Ilmavoimat antaa hävittäjäohjaajille Hawk-kalustolla perus- ja jatkokoulutusta Kauhavan Lentosotakoulussa vielä vuoden 2014 loppuun saakka. Silloin se yhdistetään Tikkakoskella toimivaan Ilmasotakouluun osana laajempaa Puolustusvoimauudistusta.

MLU_HW_1Ilmavoimat hankki vuonna 2007 Sveitsistä 18 vähän käytettyä Hawk Mk66-konetta (vasemmalla) täydentämään aiemmin hankittua Hawk Mk51/51A-kalustoa. Vuonna 2009 tilattiin Patrialta koneisiin mittava ohjaamo- ja avioniikkapäivitys.

Modernisointi sisältää kaikkien merkittävien avioniikkalaitteiden ja ohjaajan näyttöjen korvaamisen uusilla tietokonepohjaisilla järjestelmillä. Suunnittelun pohjana on käytetty Mk51/51A-koneisiin aiemmin toteutettua modernisointia.

Patria luovuttaa Ilmavoimille vuonna 2011 kuusi modifioitua konetta ja 2012 kahdeksan. Kaikki 18 suihkuharjoituskonetta oli tarkoitus modernisoida vuoteen 2013 loppuun menessä.

Vähän lennettyjen ja hyväkuntoisten sveitsiläiskoneiden hankinnan ansiosta Ilmavoimien Hawk-lentokaluston elinkaari on turvattu 2030-luvulle asti. Vuoden 2015 jälkeen Ilmavoimilla on käytössään modernisoituina 18 Mk66-, seitsemän Mk51A- ja yksi Mk51-mallin konetta.

Molemmat turmakoneet olivat Mk66-tyyppiä eli Sveitsistä hankittuja ja jo modernisoituja.. Harjoituksessa oli mukana myös kolmas samanlainen punavalkoinen kone.

Ilmavoimat on nyt menettänyt onnettomuuksissa 12 Hawkia. Niissä on menehtynyt viisi lentäjää. Tyyppi otettiin Suomessa käyttöön jo 80-luvun alussa korvaamaan ranskalaisia Fouga Magister -suihkuharjoituskoneita.

Lue myös: