Lentojen tarkoituksena on tuottaa uutta aineistoa Helsingin kaupunkimallin kehittämiseen. Uudentyyppistä 3D-paikkatietoa on tarkoitus kokeilla monipuolisesti viranomaisten prosesseissa, esimerkiksi tulevien rakennushankkeiden suunnitelmien kaupunkikuvallisessa tarkastelussa, kaupungin katuomaisuuden hallinnassa sekä luontoteemojen kuten puuston kunnon seurannassa. "3D-kaupunkimallin jatkuvan kehittämisen tavoitteena on tutkia uusia tiedonkeruun menetelmiä tuotannollisten prosessien tehostamiseksi sekä kaupunkimallin 3D-aineistojen laadun kehittämiseksi", kertoi kaupungingeodeetti Tiina Talvitie Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.
Kelluun ratkaisu hyödyntää uusimpia algoritmeja ja mahdollistaa laajojen alueiden mallintamisen korkealla resoluutiolla tarkasti ja tietoturvallisesti. Kelluu myy asiakkailleen ilmalaivajärjestelmien sijaan palvelua ja tietoa. Kelluu on toteuttanut vastaavia mallinnuksia ainakin Joensuusta, Tampereelta ja Kangasalta. Kelluun vetytäytteiset ilmalaivat ovat väriltään hopeisia ja rakenteltaan komposiittia. Tämä noin 12 metriä pitkä ja massaltaan noin 20-30 kg painoinen ilma-alus lentää lähes äänettömästi noin 100-120 metrin korkeudessa. Ilmalaivan voimanlähteenä on peräpropulsion yksi kääntyvä potkuriyksikkö ja rungossa on muutama vakaaja, mutta ei liikkuvia ohjainpintoja. Kelluun mukaan ilma-alus on erittäin ketterä ja suorituskykyinen lähes nollanopeudesta lähtien. Ilmalaivalla lennetään maksimissaan noin 50 km/h, mutta taloudellinen matkalentonopeus on hieman tätä pienempi. Kuvausten aikana optiminopeus noin 20-30 km/h. Toiminta-aikaa ilma-aluksella on jopa 18 tuntia. Optimioloissa teoreettinen maksimi päivää kohti on muutama sata kilometriä. Se tarkoittaisi lentoa noin 25 km/h nopeudella kymmenen tunnin aikana siirtolentoineen. Ilmalaivoihin on kiinnitetty kameroita, jotka mahdollistavat kuvatun ympäristön kolmiulotteisen mallintamisen. Ilmalaivat lentävät automaattisesti ennalta laaditun suunnitelman mukaan. Ne ovat miehittämättömiä ja niiden lentoa valvotaan sekä etänä että maasta käsin. Tarvittaessa Kelluu voi operoida ilmalaivoja BVLOS-sääntöjen (Beyond Visual Line of Sight) mukaisesti eli lennot voidaan toteuttaa ilman suoraa näköyhteyttä ilma-alukseen.
Ilmalaivan käyttöön varatuilla vaara-alueella suoritetaan tapauksesta riippuen mm. sähkölinjojen, metsätalouden ja määritettyjen alueiden tarkastuslentoja sekä
|
|||