Helsinki-Vantaan lentoasema oli kokoluokkansa paras ACI:n Airport Service Quality Awardseissa

HEL_airport_1Airports Council International (ACI) palkitsi Helsinki-Vantaan lentoaseman Airport Service Quality Award –palkinnolla (ASQ) 15–25 miljoonan matkustajan kokoluokassa parhaana Euroopassa vuonna 2020. Helsinki-Vantaa sai palkinnon myös sen hygieniatoimista vuoden 2020 koronapandemian aikana.

 

Helsinki-Vantaa jätti Euroopassa 15-25 miljoonan matkustajan kokoluokassa taakseen Pietarin ja Prahan lentoasemat. Suuremmassa 25-40 miljoonan matkustajan kokoluokassa Euroopan lentoasemista palkittiin Lissabon, Moskovan Domodedovo ja Sheremetjevo, Rooman Fiumicino ja Zürich. ASQ-vertailussa on mukana kaikkiaan 34 matkustajatyytyväisyysmittaria.

Euroopassa palkittiin parhaasta hygieniatasosta lentoasemien kokoluokista riippumatta parhaina Espanjan Alicante, Granada, Menorca, Pamplona, Murcia, Santander, Serbiasta Belgrad, Portugalista Faro, Ponta Delgada, Madeira ja Porto, Suomesta Helsinki-Vantaa, Pohjois-Makedoniasta Skopje ja Virosta Tallinna.

HEL_depaula_maskit"Matkustajien palveleminen ja hyvän asiakaskokemuksen ylläpitäminen myös vaikeina aikoina on meille ensiarvoisen tärkeää. Voimme olla palkinnoista erityisen ylpeitä, koska viime vuosi koetteli meitä monin tavoin. Kiitos kuuluu jokaiselle lentoaseman työntekijälle. He ovat tehneet töitä eturintamassa ja pitäneet huolta siitä, että matkustaminen on ollut sujuvaa ja turvallista myös korona-aikana. Haluan lämpimästi kiittää kaikkia erinomaisesta työstä", kertoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finavialta.

 Koronakoirat_jonoFinavia on panostanut jo vuoden 2020 tammikuusta alkaen lentoasemillaan tehostettuun viestintään ja terveysturvallisuuteen, jotta matkustajat voisivat liikkua turvallisin mielin lentoasemalla.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on myös innovoitu uusia tapoja toimia, kuten maailmalla paljon huomioita saaneet koronakoirat ja turvatarkastuslaatikoiden UVC-desinfiointi.

 "Sujuvat prosessit, korkealaatuiset palvelut ja odotukset ylittävä asiakaskokemus ovat tavoitettamme, joiden eteen teemme töitä jokainen päivä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. On kunnia saada tunnustusta tästä työstä ja tulla palkituksi omassa kokoluokassaan Euroopan parhaana lentoasemana. Erityisen ylpeä olen tunnustuksesta hygienian suhteen, sillä olemme panostaneet terveysturvallisuuteen todella paljon", sanoo Lettijeff.

 HEL_koronaohjeet_kasidesiHelsinki-Vantaan lentoasemalla on käynnissä parhaillaan kehitysohjelma, jossa lentoasemaa uudistetaan asiakaskokemus ja matkustusmukavuus edellä. ASQ Awards -palkinto on osoitus omistautumisesta ja sitoutumisesta matkustajapalveluiden huippuosaamiseen. Se myönnetään matkustajille tehtyjen kyselytutkimusten perusteella.

"Tämä tuo toivoa tulevasta ja on hienoa huomata, että teemme oikeita asioita oikea-aikaisesti. Olemme olleet ensimmäisten joukossa kokeilemassa innovatiivisia toimintatapoja tässä kaikille vieraassa tilanteessa. Suurin palkinto meille on asiakkailta saamamme positiivinen palaute. Vuosi oli vaikea, mutta siitä huolimatta yhteistyöllä onnistuimme", päättää Lettijeff.