Lentoliikenteen palveluita koskevat työehtosopimusneuvottelut alkoivat IAU:n ja Paltan välillä tammikuussa 2025. Ilmailualan työriitaa on soviteltu valtakunnansovittelijan toimistolla jo yli kahden kuukauden ajan. Viimeksi pakkosovittelua käytiin 24. kesäkuuta. Valtakunnansovittelijan mukaan näkemyserot ovat edelleen isot eikä ratkaisua ole näköpiirissä. Sovittelua on määrä jatkaa seuraavan kerran torstaina 26. kesäkuuta kello 10. IAU pyrkii vauhdittamaan neuvotteluita työnseisauksilla, joita on nyt julistettu koskemaan 2., 4., 7., 16., 18., 21. ja 23. heinäkuuta. Toteutuessaan työtaistelut sotkevat Helsinki-Vantaan lentoliikennettä merkittävästi. Finnair on joutunut työtaisteluiden seurauksena perumaan satoja lentoja ja vaikutukset ovat kohdistuneet kymmeniin tuhansiin lentomatkustajiin. Työriitaa on sovitellut ensin sovittelija Nina Pärssinen ja kesäkuun alusta valtakunnansovittelija Anu Sajavaara. Valtakunnansovittelijan mukaan asetelmat sovittelussa ovat erittäin hankalat. IAU:n mukaan työehtosopimuksen soveltamisalalla on jääty jälkeen yleisen työmarkkinatason mukaisesta ansiokehityksestä. Valtakunnansovittelijan mukaan IAU hakee palkkaratkaisua, joka ylittäisi vientiliittojen ratkaisussa sovitun ns. yleisen työmarkkinalinjan. Valtakunnansovittelijan toimisto on ollut jo vuosikymmenten ajan pitkälti sidottu ns. työmarkkinoiden yleiseen linjaan. Vuoden 2025 alusta tuli voimaan lainsäädäntö, jonka mukaan sovittelijoiden on huomioitava kansantalouden kokonaisetu ja pidettävä huolta siitä, ettei työmarkkinoiden toimivuus vaarannu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei valtakunnansovittelijan toimiston ole mahdollista tehdä ns. yleisen palkankorotusten tason ylittäviä sopimusratkaisuja. Tälläiseen sopimukseen on mahdollista päästä neuvotteluissa työnantajan kanssa. Valtakunnansovittelijan mukaan käynissä olevaa pakkosovittelua jatketaan vaikeasta asetelmasta huolimatta niin kauan kuin on edellytyksiä sovittelun jatkamiselle. IAU kertoo antaneensa työehtokiistan ratkaisemiseksi jo neljä erillistä esitystä. Sen mukaan esityksissä on ehdotettu esimerkiksi, että ns. yleisen linjan saavuttamisesta neuvoteltaisiin yrityskohtaisesti. IAU:n mukaan työnantajaa edustava Palta ei ole antanut yhtään ratkaisuehdotusta kiistaan vaan on vain syyttänyt IAU:ta kiistan pitkittämisestä. Ilmailualalla saavutettiin työehtosopimukset pitkien neuvotteluiden jälkeen Finnairin matkustamohenkilökunnan osalta toukokuussa 2025 ja Finnairin lentäjien kanssa kesäkuussa 2025. IAU on kotimaisen ilmailualan kolmas suuri sopimuskumppani. Lue myös:
|
|||