Ruotsin valtion merimuseo ja kuljetushistoriallinen museo (SMTM) sekä Ilmailumuseoyhdistys ry (IMY) ovat sopineet, että SMTM:n omistuksessa oleva Sud Aviation SE210 Caravelle III (SE-DAF) matkustajalentokone siirtyy IMY:n omistukseen. Kone aiotaan kuljettaa Suomeen joko vuonna 2021 tai 2022. Hanke kaipaa myös sponsoreita, jonka lisäksi koneelle kartoitetaan näytteilleasettamispaikkoja. Ilmailumuseoyhdistys aikoo tuoda hankkimansa Caravellen Suomeen ja kunnostaa sen vuoden 1963 ulkoasuun sekä asettaa koneen yleisön nähtäville sopivaan ja tarkoituksenmukaiseen paikkaan. Kyseinen koneyksilö (SE-DAF, runkonumero 113) valmistui vuonna 1962 ja se toimitettiin SAS:lle, jonka laivastossa se lensi Sven Viking nimellä vuoteen 1974 saakka. SAS luovutti koneen tuolloin museotarkoitukseen. SAS on luovuttanut museoitavaksi myös Tanskassa sekä Norjassa lentäneet Caravelle III -koneet Ulf Viking ja Finn Viking -koneet. Ne kuuluvat Tanskan ja Norjan tekniikan museoiden kokoelmiin. "Olemme iloisia, että keskustelut Ilmailumuseoyhdistyksen kanssa ovat johtaneet positiiviseen lopputulokseen. Meille on tärkeää, että kone säilyy kokonaisena myös tulevaisuudessa ja että se saa omistajan, joka on sitoutunut koneen kunnostamiseen ja näytteille asettamiseen", kommentoi johtaja Sophie Nyman Ruotsin valtion merimuseon ja kuljetushistoriallisen museon Design ja Content-osastolta. SAS oli ehtinyt hankkia Caravellet ennen Finnairia (Aero), joka lensi Caravelle-kalustolla vuosina 1960-1983. Kolme ensimmäistä Finnairin konetta olivat Caravelle IA -koneita ja ne muunnettiin myöhemmin Caravelle III -koneiksi, jollainen oli myös yhtiön neljäs Caravelle jo tehtaalta lähtiessään. Koneet myytiin takaisin valmistajalle vuonna 1964 Super Caravelle 10B3 -koneet hankittaessa. Finnairin laivastossa on ollut kaikkiaan 15 Caravelle -konetta. Yksikään näistä koneista ei ole jäänyt Suomeen museoitavaksi. Yksi Finnairin käytössä ollut Caravelle III eli entinen OH-LED on esillä Ranskassa Montélimarin Musée Européen de l'Aviation de Chasse-museossa. Koneyksilö myytiin Suomesta takaisin valmistajalle vuonna 1964, jonka jälkeen se lensi Ranskan ilmavoimien tiedustelukoneena. IMY:n mukaan Caravelle III -koneen hankinta on jatkoa Suomen ilmailumuseoissa oleville DC-3 ja Convair 440 Metropolitan -matkustajakoneille. Mahdollisuudet nimenomaan Finnairin laivastoonkin kuuluneen 1960-luvun suihkukonetyypin saamiseen Suomeen ovat olleet pienet. Aikaisemmat vastaavat hankkeet ovat kuitenkin kaatuneet erinäisistä syistä. Ainakin vuonna 2008 Pro Caravelle yhdistys pyrki hankkimaan Suomeen Finnairin entisen Super Caravelle OH-LSG "Jyväskylä" -koneen Kongosta. Nyt avautunut tilaisuus tuoda Finnairin käyttämää tyyppiä oleva kone Suomeen näin läheltä eli Ruotsista on ainutlaatuinen tilaisuus. Hankinta todennäköisesti pelasti SE-DAF:n myös romutukselta. "Aiemmissa tapauksissa omistajat ovat pyytäneet koneistaan suuria summia. Nyt kustannuksiksi jäävät pääsääntöisesti vain Suomeen tuonti-, kunnostus-ja näytteilleasettamiskulut, jotka voidaan jakaa usealle vuodelle", kertoo Ilmailumuseoyhdistyksen puheenjohtajaja Caravelle-projektin johtaja Janne Salonen.
Neuvotteluja Tukholmaan jääneen Caravellen siirtämisestä Ilmailumuseoyhdistyksen haltuun on käyty koko koronakesän, -syksyn ja -talven ajan. Varsinaiset sopimusneuvottelut käytiin tammikuussa 2021. Hankittu Caravelle on määrä tuoda Suomeen joko kesällä 2021 tai kesällä 2022 riippuen koronarajoituksista. Neuvottelut ovat edenneet hyvin ja nyt tehdyllä sopimuksella hanke voidaan julkistaa ja aloittaa koneen Suomeen siirron valmistelu. Caravelle-projektin etenemistä voi seurata www.caravelle-projekti.fi -verkkosivulla. Caravelle-projektin taiteellisena yhteistyökumppanina toimii ilmailutaiteilija Kari Vertanen, joka on maalannut Caravelle III -taulun projektin visuaaliseksi materiaaliksi. Hanke kaipaa luonnollisesti myös tukijoita sekä vapaaehtoistoimijoita. Erityisesti IMY toivoo yhteyksiä henkilöiltä, joilla on tietoa tai taitoa Caravelle-koneiden kanssa toimimisesta. Ilmailumuseoyhdistys toivoo projektille tukea kaikilta yrityksiltä ja yhteisöiltä, joiden nousun ja kehityksen mahdollistajana Caravelle-koneet olivat aikanaan 1960-luvulla. IMY:n Caravelle-projekti on kolmiosainen ja se tarjoaa yhteistyökumppaneille näkyvyyttä eri vaiheissa. Ensimmäisessä vaiheessa kone puretaan Ruotsissa kuljetuskuntoon, jonka jälkeen se on määrä tuoda Suomeen. Toisessa vaiheessa kone kunnostetaan vuoden 1963 ulkoasuun. Loppuhuipennuksena koneyksilö on määrä asettaa esille näyttävässä paikassa Suomessa. Caravelle-koneet siirsivät Finnairin suihkukoneaikaan reilut 60 vuotta sitten. Ensimmäinen Caravelle-kone saapui Suomeen 22.2.1960. MH Päivitys: korjattu Finnairin Caravelle-koneiden määrä 14 -> 15. Lue myös:
|
|||