VL Myrsky II -hankkeessa viimeistellään siipiä - MY-14 valmistuu Suomen Ilmavoimamuseossa keväällä 2025

Myrsky_1VL Myrsky II MY-14 -koneen maalattu runko on esillä Suomen Ilmavoimamuseon päänäyttelyssä Tikkakoskella. Parhaillaan käynnissä on siipien viimeistely ja valmistelu maalausta sekä runkoon kiinnitystä varten. Mittava lentokoneen entisöintihanke on ollut erittäin suuritöinen ja valmistumista odotetaan kevään 2025 aikana.

Myrsky_4Haasteellinen entisöintihanke on edennyt odotettua hitaammin. Pikkuhiljaa etenevä hanke otti merkittävän harppauksen lokakuussa 2024, kun VL Myrsky II (MY-14) -koneen runko tuotiin esille Suomen Ilmavoimamuseon päänäyttelytilaan. Koneen lopullisen kokoamisen on määrä tapahtua näyttelytilassa.

Myrsky_siivet_2Edessä on vielä paljon työtä ja listalla on mm. moottorin vaippapellin valmistaminen sekä rungon ja siiven yhteensovittaminen. Nämä työt ovat osoittautuneet yllättävän suuritöisiksi, mutta siitä huolimatta ne aiotaan toteuttaa pieteetillä museaalisesti hyväksyttävään kuntoon.

Suurin työmäärä kohdistuu Tikkakoskelle syyskuussa saapuneisiin koneen siipiin, joita työstetään parhaillaan. Viimeistely- ja korjaushankkeen odotetaan siipienkin osalta valmistuvan vuodenvaihteen paikkeilla, jonka jälkeen ne siirretään maalattavaksi.

Myrsky_siivet_3VL Myrsky II -koneen odotetaan nykyaikataulun mukaan valmistuvan keväällä 2025.

Entisöintihanke käynnistyi vuonna 2013 Ilmailumuseoyhdistys ry:n, Suomen Ilmavoimamuseon, Suomen Ilmailumuseon yhteishankkeena. Vuonna 2014 hankkeen tukijaksi lähti Patria ja vuonna 2018 tukijoukkoon liittyi Sinituote. Alunperin hankkeen tavoitteena oli valmistaa museokelpoinen VL Myrsky II -kone syksyksi 2019.

Myrsky_ohjaamo_1Hankkeessa lähes 95 prosenttia lentokoneesta on jouduttu rakentamaan uudelleen. Alkuperäisiä osia ovat mm. moottori, potkuri, konekiväärit ja mittaristo. Puuosia ei ole säilynyt, joten ne on rakennettu kokonaan uudelleen piirustusten pohjalta. Ilmavoimamuseo vastaa hankkeessa metalliosista ja Suomen Ilmailumuseo puutyöstä.

Suurimmiksi ponnistuksiksi arvioitiin jo hankkeen alkumetreillä olevan siipien eri osien valmistus sekä rungon verhoilun puu- ja metalliosien sekä kokonaisuuksien valmistus.

Myrsky_2Konetyypistä säilyneitä osia ovat mm. kolme runkokehikkoa, jotka ovat peräisin MY-5, MY-9 ja MY-14 -koneista. Lähes tyhjästä rakennettava historiallinen Valtion Lentokonetehtaan 1940-luvulla valmistama VL Myrsky II sai tunnuksen MY-14. Tämän tunnuksen omaava runkokehikko oli jäljelle jääneistä osista parhaiten säilynyt. Tunnus maalattiin koneen runkoon syksyllä 2024.

VL_Myrsky_II_1Valtion Lentokonetehdas eli nykyinen Patria vastasi Myrskyn suunnittelusta, kehitystyöstä ja tuotannosta. VL Myrsky II on ainoana suomalaisena hävittäjänä päässyt sarjatuotantoon. Konetyypillä lennettiin jatkosodassa ja Lapin sodassa. Kaikkiaan koneita valmistettiin 51 kappaletta, mutta yhtään yksilöä ei säilynyt kokonaisena. Viimeisen kerran Myrsky-koneilla lennettiin 10.2.1948.

MY-14 luovutettiin Tiedustelulentolaivue 12:lle 2. elokuuta 1944 ja kone osallistui jatkosodan viimeisten viikkojen taisteluihin sekä sodanjälkeiseen laivuepalvelukseen. Kone vaurioitui 3.2.1947, kun MY-41 rullasi sen päälle ja kone poistettiin. MY-14 kuului VL Myrsky -sarjan eniten lennettyihin yksilöihin. Sillä lennettiin ennen käytöstä poistamista 114 tuntia 40 minuuttia.

Myrsky_3

Myrsky_siivet_1

 

 

 

 

 

 

Lue myös: