Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsista ostama Sud Aviation SE210 Caravelle III (SE-DAF) -suihkukone tuodaan Suomeen. Suihkukoneaikakauden Suomessakin vuonna 1960 käynnistänyt konetyyppinsä edustaja asetetaan näytteille Finavian Turun lentoasemalle. Ilmailumuseoyhdistys tuo ensimmäisen suihkukoneaikakauden alkuvuosikymmenien aikaisen lentokoneen Suomeen ja se asetetaan näytteille Finavian Turun lentoasemalle. Caravelle-projektin merkittävästä edistysaskeleen näytteilleasettamispaikan löytymisen kunniaksi Turun lentoasemalla paljastettiin 1. lokakuuta 2021 Caravelle -koneen noin 500 kg painava laskuteline, joka asetaan näytille Turun lentoasemalle. Laskutelineen lahjoittivat Finnair Oyj, GE Telesis Engine Services Oy ja Swissport Finland Oy. Suomeen tuodaan SAS:n entinen Caravelle III -suihkukone (SE-DAF), joka on Ruotsin merimuseon ja kuljetushistoriallisen museon omistuksessa odottanut kohtaloaan Tukholman Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 lähtien. Koneyksilö tuli tarjolle ja Ilmailumuseoyhdistys ry tarttui siihen perustaen projektin koneen siirtämiseksi Suomeen ja asetettavaksi näytteille. Kyseessä on siis samanlaisen konetyypin edustaja, jolla Finnair siirtyi suihkuaikakauteen keväällä 1960. Nyt Ilmailumuseoyhdistys on saamassa sellaisen haltuunsa lahjoituksena. Caravelle ei kuitenkaan mahtunut näytteille Suomen Ilmailumuseoon eikä myöskään tulevaan uuteen ilmailumuseoon. Hanketta kuitenkin jatkettiin, sillä vuonna 1969 perustetun Ilmailumuseoyhdistyksen keskeinen tavoite on ilmailuhistorian säilyttäminen. Nyt lentokenttäyhtiö Finavia ja Ilmailumuseoyhdistys ry ovat sopineet, että Suomeen tuotava Sud Aviation SE 210 Caravelle III -suihkukone asetetaan näytteille Turun lentoasemalle. Historiallinen suihkukone tullaan todennäköisesti maalaamaan Finnairin1960-luvun väreihin, joillaisissa Caravellet tuolloin sinivalkoisessa yhtiössä lensivät. Koneyksilö asetetaan näytteille Turun lentoaseman matkustajaterminaalin lounaispuolelle, jonne tehdään pitkäaikainen sijoituspaikka. Koronapandemian rajoitusten helpottaessa Ilmailumuseoyhdistyksen edustajat pääsevät tarkastamaan koneen Arlandaan ja hyväksymään hankinnan lopullisesti. Suomeen Caravelle III tuodaan nykyisen suunnitelman mukaan elokuun 2022 loppuun mennessä. Koneen 3-5 vuotta kestävä entisöinti toteutetaan Turussa. Historiallisen lentokoneen sijoituspaikan varmistumisen myötä myös sponsorointineuvottelut pääsevät kunnolla käyntiin. Ilmailumuseoyhdistyksen kustannusarvio lentokoneen siirrosta, kunnostamisesta sekä näytteilleasettamisesta on noin 500 000 euroa. Kustannukset jakautuvat usean vuoden ajalle. Ilmailumuseoyhdistys ry toivottaa mukaan Caravelle-projektiin kaikki, jotka haluavat tukea ilmailu-hanketta taloudellisesti tai toiminnallisesti. lmailumuseoyhdistys ry:n hallussa on myös Finnairilla käytössä ollut alkuperäinen Sud Aviation SE 210 Super Caravellen hinausrauta, joka on saatu lahjoituksena Swissportilta. Hinausrauta kunnostetaan alkuperäiseen Finnair-asuunsa osana Caravelle-projektia.
Suomen ilmailumuseoihin tai muuallekaan maahamme ei ole vuosikymmeniin saatu näytteille liikennelentokoneita. Viimeisin oli Finnairin käytöstä poistettu Convair 440 Metropolitan -kone, joka vedettiin Suomen Ilmailumuseon keskeneräiseen kakkoshalliin yli 35 vuotta sitten 23. syyskuuta 1986. Vastaavia hankkeita on ollut käynnissä aiemminkin ja Suomi-taustaisia vanhoja liikennelentokoneita on pyritty tuomaan Suomeen useampaankin kertaan. Vuonna 2008 käynnissä oli Super Caravelle -projekti, jossa Finnairin entinen koneyksilö päätyi myyjän päätöksellä kuitenkin romutettavaksi. Viimeisimpänä Suomeen pyrittiin tuomaan Finnairin entistä ns. Tumppi-ysiä. Sen Suomeen tuonti keskeytyi vuonna 2015, kun myyjä vetäytyi hankkeesta. MH Lue myös:
|
|||