JAL:n haasteellinen ensimmäinen vuosi Suomessa takana - Siperianliikenteen-yhteishanke käynnistyi hyvin

JAL_HK_Finnair_reflectionJapan Airlinesin Suomen operaatiot tulivat heinäkuun alussa yhden vuoden ikään. Haasteitakin tarjonnut vuosi sujui odotusten mukaan ja uusi Siberian Joint Business -yhteistyöhanke on käynnistynyt myynnin osalta erittäin hyvin.

Perinteisen FSC-lentoyhtiön (Full Service Carrier) tavoin toimiva Japan Airlines aloitti heinäkuussa 2013 reittilennot Boeing 787 Dreamlinerilla Tokion Naritan ja Helsinki-Vantaan välillä.

Suomi ja Helsinki-Vantaa valikoituivat JAL:n uudeksi Euroopanliikenteen solmukohdaksi usestakin syystä. Japanista katsottuna Suomi on lähin kohde Euroopassa ja sieltä on tarjolla hyvät ja lyhyet yhteydet koko Eurooppaan. Myös pitkällä yhteistyöllä Finnairin kanssa oli asiassa iso rooli.

JAL_seminaari_2013"Kesäkausi on parasta aikaa ja myynti sujuu hyvin mutta talvikausi vaatii kovaa työtä. Kilpailu kovenee ja muut yhtiöt lisäävät lentoja Japanin ja Euroopan välille”, kertoo JAL:n Suomen ja Pohjois-Euroopan apulaismyyntijohtaja Markku Hasegawa.

"Talviaikaan täyttöasteet ovat olleet paikoittain alhaisia johon Euroopan heikolla taloustilanteella on ollut oma vaikutuksensa. Tiesimme talvikauden haasteelliseksi ja Siperian ylilentojen yhteishankkeen huhtikuisen alkun jälkeen on tapahtunut selkeä käänne. Helsingin lentomme ovat lähes täyteen varattu koko kesäksi".

”Tulevan talvikauden haasteisiin on onnistuttu vastaamaan hiihto- ja liikematkamyynnillä. Näiden lisäksi myynnin määrää on onnistuttua kasvattamaan erilaisilla aikaisen varaajan kampanjoilla”, kertoo Hasegawa.

JAL_HK_caJAL on hinnoitellut lippunsa alhaisen ja korkean kysynnän kausien mukaan, joka suosii suomalaisia matkustajia. Alhaisen hintakauden lippuja myydään tammikuusta kesäkuuhun sekä lokakuun lopusta jouluun saakka. Korkean kysynnän aika on heinäkuusta lokakuun puoliväliin sekä uutena vuotena. Suurin osa JAL:n myynnistä tehdään Japanissa.

"SJB-yhteishankkeen ja muiden yhteistyölentoyhtiöiden kanssa JAL kykenee tarjoamaan entistä enemmän lentoja, sujuvia vaihtoyhteyksiä ja etuja asiakkailleen. Myynnissä näkyy selkeää parannusta", iloitsee Hasegawa.

"Tarkat luvut Helsingin operaatioista ensimmäisen vuoden osalta selviävät heinäkuun liikennetilastoista, joka julkaistaan ensi kuussa. Koneissamme on nyt yhteistyöhankkeen aloittamisen jälkeen entistä enemmän suomalaisia ja skandinaavisia matkustajia".

"Olemme kasvattaneet yhteistyötä Finnairin kanssa SJB-yhteishankkeen lisäksi codeshare-lennoilla Suomessa, Baltiassa ja Itä-Euroopassa. Suunnittelemme myös liikenteen lisäämistä Japanista Eurooppaan mutta tällä hetkellä asiasta ei ole vielä enempää kerrottavaa", avaa Hasegawa yhtiön tulevaisuuden suunnitelmia Suomen osalta.

Suomen ja Venäjän välisissä lentoliikenneneuvotteluissa on jo pidempään kulkenut mukana reittiyhteys Japanin Fukuokaan, joka lisättiin ns. Trans-siperian reitistön kohteeksi keväällä 2014.

JAL_HK_1Japan Airlinesin verkosto avaa matkustajille mahdollisuuden lentää 55 kohteeseen Japanissa. Koko verkosto käsittää 41 maata ja 229 lentoasemaa mukaanlukien kotimaan kohteet. Lennot operoidaan 227 koneen laivastolla. Yhtiö on perustettu vuonna 1951 ja sen palveluksessa on noin 30 000 työntekijää.

Suomessa JAL:lla on 13 työntekijää joista viisi on myynnissä ja hallinnossa. Loput kahdeksan on lentokenttä- ja teknistä henkilökuntaa. JAL on ainoa Suomeen Boeing 787 Dreamlinerilla operoiva lentoyhtiö. Sen käyttämässä Dreamlinerissa on 42 liikemiesluokan (2-2-2) ja 144 turistiluokan istuinta jaolla 2-4-2.

Lue myös: