Kenkä- ja vartaloskannerit koekäytössä Helsinki-Vantaan turvatarkastuksessa

CEIA_SAMD_1Helsinki-Vantaan lentoasemalla on otettu koekäyttöön uusi turvatarkastuksien sujuvuutta parantava SAMD-kenkäskanneri. Lyhyt yhden laitteen koekäyttöjakso on jo tuonut positiivista palautetta lentomatkustajilta, kun kenkiä ei enää tarvitse riisua. Kenkäskannerin lisäksi testikäytössä on  myös vartaloskanneri.

"Kenkien pois ottaminen vie aikaa noin 1-3 minuuttia. Kenkäskanneri analysoi kengät muutamassa sekunnissa. Prosessi nopeutuu huomattavasti ja on matkustajalle mukavampi", sanoo Service Supervisor Joni Pekkanen Finavialta.

Matkustajat ovat Pekkasen mukaan ottaneet kenkäskannerin hyvin vastaan ja palaute on ollut positiivista.

CEIA_SAMD_2Italialaisen CEIA:n valmistama nopea SAMD-kenkäskanneri sujuvoittaa turvatarkastusten läpimenoaikoja. Lyhenne SAMD ilmeisesti merkitsee Shoe Analyzer Metal Detector.

Se havaitsee mahdolliset kenkään piilotetut esineet ja analysoi metallirakennetta. Laitteessa on myös satunnaistarkastukseen ohjaava hälytysjärjestelmä.

Suunnittelun pohjana on ollut kenkien riisumistarpeen poistaminen.

EU-asetus sallii kenkäskannerien käytön Euroopan lentoasemilla 1. helmikuuta 2016 alkaen, minkä jälkeen ne todennäköisesti yleistyvät lentoasemilla.

Helsinki-Vantaa sai Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta luvan laitteen koekäyttöön 31. tammikuuta 2016 saakka ja sitä käytetään terminaali T2:n lähtöaulan turvatarkastuksessa.

Turvatarkastuksissa koekäytetään myös vartaloskanneria. Se toimii millimetriaaltotekniikalla ja on täysin turvallinen. Se ei tuota ionisoivaa säteilyä eikä läpivalaise ihmistä.

Vartaloskanneri toimii metallinilmaisinportin apuna ja sillä voidaan paikantaa tarkasti hälytyksen antanut alue. Testaus on käynnissä tammikuun puoleenväliin asti terminaali 2:n turvatarkastuksessa lähtöaulan ylätasanteella.

SmitsDetection_EQO"Syyskuusta 2015 lähtien käytössä olleesta Smits Detection EQO -vartaskannerista saadut asiakaspalautteet ovat olleet positiivisia. Kevään mittaan Helsinki-Vantaan turvatarkastuksessa koekäytetään myös muiden laitevalmistajien vartaloskannereita", jatkaa Pekkanen.

Vartaloskanneria on koekäytetty Helsinki-Vantaalla ensikerran jo vuonna 2007. Tuolloin koekäytettyä VTT:n Teraherz-skanneri paljasti niin metalliset kuin keraamisetkin esineet mutta jätti röntgenlaitteen paljastamat kehon muodot näyttämättä. Laitetta ei kuitenkaan hyväksytty EU-asetuksen mukaisesti ja se poistettiin käytöstä. Myös matkustajapalaute puolsi tuolloin laitteen käytöstäpoistoa.

Tekniikka on kuitenkin vuosien varrella kehittynyt huomattavasti. Enää laitteet eivät tuota ionisoivaa säteilyä vaan pelkkää vaaratonta taustasäteilyä. Lisäksi uudet laitteet eivät enää anna näyttöruudule näkyvää kuvaa ihmisestä vaan ainoastaan kehonmuodon ja merkitsee siihen mahdollisesta lisätarkastusta vaativat kohdat.

"Nykyisin vartaloskannerilla turvatarkastettava asiakas näkee itse kuvansa tarkastuksessa", kertoo Pekkanen.

Koekäytettävillä laitteilla haetaan kokemuksia tulevaisuuden turvatarkastuslinjastoihin tehokkuuden ja asiakasmukavuuden maksimoimiseksi. Koekäytöissä tarkastallaan kokonaishyötyä.

Kenkäskanneri hyödyttää matkustajaa huomattavasti, kun käyttöaika on vain pari sekuntia jalka. Toisaalta vartaloskanneri tarkastaa myös jalat. Turvatarkastus on myös mukavuuskysymys ja laitteiden tulisi toimia kaikille vauvasta vaariin", avaa Pekkanen.

"Nyt koekäytetään ja seuraavaksi tulokset analysoidaan. Sen jälkeen tehdään mahdollisia hankintaehdotuksia. Matkustajapalautteet ovat erittäin tärkeässä roolissa", päättää Pekkanen.