Kiina määräsi Boeing 737 MAX 8 -koneet lentokieltoon

737_MAX_ensilento_boeing(päivittynyt 08.40) Kiinan siviili-ilmailuviranomainen CAAC on määrännyt turvallisuussyistä kaikkien kiinalaisyhtiöiden Boeing 737 MAX 8 -koneet lentokieltoon. Operointi tulee lopettaa 11. maaliskuuta kello 18.00 mennessä. Lentokiellon taustalla konetyypille sattuneet kaksi hyvin samankaltaista lento-onnettomuutta.

Kiina julisti kaupallisen operoinnin lentokiellon Boeing 737 MAX 8 -koneille maanantaina 11. maaliskuuta kello 09.00. Lentokielto koskee kiinalaisia yhtiöitä ja alkaa kello 18.00. Lentokiellolla on mittava vaikutus Kiinassa.

Kiinalaisyhtiöistä Boeing 737 MAX 8 -koneilla lentävät ainakin Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Shandong Airlines, Shenzhen Airlines, 9 Air, XiamenAir ja Hainan Airlines. Niillä on yhteensä noin 100 Boeing MAX 8 -konetta.

Syynä lentokieltoon on kaksi hyvin samanlaista lentoturmaa, joissa ohjaajat menettivät Boeing 737 MAX 8 -matkustajakoneen hallinnan pian lentoonlähdön jälkeen.

Lentoturmista viimeisin tapahtui Etiopiassa 10. maaliskuuta, kun Ethiopian Airlinesin neljä kuukautta vanha Boeing 737 MAX 8 syöksyi maahan noin kuuden minuutin lennon jälkeen. Turmassa menehtyi 157 ihmistä. Edellinen tapaus sattui 29. lokakuuta 2018, kun Lion Airin lähes uusi Boeing 737 MAX 8 syöksyi mereen 13 minuuttia lentoon lähdöstä. Turmassa menehtyi 189 ihmistä.

Ilmailuviranomainen julkisti ensimmäisen turman jälkeen marraskuussa 2018 EAD-lentokelposuusmääräyksen koskien kaikkien Boeing 737 MAX -koneiden korkeusvakaajan automaattitrimmin toimintaa.

CAAC keskustelee Yhdysvaltain FAA:n ja lentokonevalmistaja Boeingin kanssa miten Boeing 737 MAX 8 -koneiden turvallisesta operoinnista voidaan varmistua. Amerikkalaisvalmistaja on saanut MAX-koneista noin 5000 tilausta.

Lentokielto koskee toistaiseksi vain Kiinaa eikä Yhdysvaltain FAA ja Euroopan EASA ole ilmoittaneet vastaavista toimista. FAA on kommentoinut seuraavansa tilannetta läheisesti. Se on ollut yhteydessä Yhdysvaltain ulkoministeriöön ja aikoo avustaa yhdessä NTSB:n kanssa etiopialaisia turmatutkinnassa.

Kaikkiaan Boeing on toimittanut asiakkailleen noin 350 Boeing MAX -konetta. Suomessa ja Helsinki-Vantaalla Boeing 737 MAX 8 -koneilla lentää ainakin Norwegian, flyDubai, Turkish Airlines, Icelandair, Smart Wings ja TUIfly Nordic. Lapin kentille MAX 8 -koneella on lentänyt lisäksi TUI Airlines Nederland.

Kiinan ilmailuviranomaisella on tiukka politiikka turvallisuusasioissa ja se puuttuu toimintaan ankarasti. CAAC antaa lentoyhtiöille niin kotimaassa kuin kansainvälisesti ns. virhepisteitä, jotka kasautuessaan saattavat johtaa jopa lentojen loppumiseen Kiinassa.

787_fire4net_ntsbBoeingin matkustajakoneet ovat olleet lentokiellossa edellisen kerran vuonna 2013. Tuolloin sen julisti Yhdysvaltain FAA ja syynä olivat Boeing 787 Dreamlinerin uuden akkujärjestelmän vakavat turvallisuusongelmat.

Näitä ennen matkustajakoneiden lentokielto annettiin Yhdysvalloissa vuonna 1979. Tuolloin rajoitus koski DC-10 -koneen siipiongelmaa, joka johti tuhoisaan onnettomuuteen Chicagossa.

Päivitys kello 08.40: lisätty operaattoritietoja.

 Lue myös: