Hainan Airlines ja Sinopec juhlistivat Kiinan ensimmäisen biopolttoaineella operoidun matkustajalennon jälkeen. Kestävän kehityksen polttoaineella tulee olemaan iso merkitys Kiinan kasvavalle kaupalliselle lentoliikenteelle. Hainan Airlines operoi biopolttoaineella lennon Shanghaista Pekingiin kyydissään yli 100 matkustajaa. Lennon aikana Boeing 737-800NG -koneen polttoaineena oli 50 prosenttista biopolttoainesekoitusta, jota käytettiin koeen molemmissa CFM International CFM56-7B -moottoreissa. Air China on kuitenkin lentänyt Kiinassa ensimmäisen biopolttoainelenno jo vuonna 2011. Tuolloin kyseessä oli koelento Boeing 747-400 -koneella. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti valmistettu biopolttoaine vähentää päästöjä 50-80 prosentilla tavalliseen kerosiiniin verrattuna. Uudenlaisella polttoaineella uskotaan olevan tärkeä rooli ilmailun kasvun ja ympäristötavoitteuden saavuttamisessa. Amerikkalaisvalmistaja Boeingin tuoreimman CMO-markkinaennusteen mukaan Kiina tarvitsee kasvun tarpeisiin 6020 uutta lentokonetta vuoteen 2033 mennessä. Kiinassa Boeing on mukana yhteistyöhankkeessa, jonka kehittää biopolttoainetta ilmailun tarpeisiin. Boeing on mukana myös hankkeessa COMAC:in sekä useiden instituutioiden kanssa biopolttoaineen kehittämisessä. Lue myös:
|
|||