Lentoturvallisuus vaarassa Yhdysvalloissa - hallinnon sulun vaikutukset merkittäviä

jfk_twr_1Lennonjohtajia edustava National Air Traffic Controllers Association (NATCA), Air Line Pilots Association (ALPA) ja matkustamohenkilökuntaa edustava CWA (AFA), julkaisivat yhteisen huolensa USA:n hallinnon sulusta. Jo 34 päivä kestänyt sulku jättää välistä pian jo toisen palkkapäivän ja alkaa uhata myös lentoturvallisuutta.

Hallinnon sulun seurauksena useat kriittistä lentoturvallisuustyötä tekevät kuten lennonjohtajat, TSA:n turvatarkastajat, lentojen turvamiehet, poliisit ja FBI:n agentit sekä monet muut ovat työskennelleet ilman palkkaa jo yli kuukauden.

Lennonjohtajat huomauttavat myös, että työväen määrä on alimmillaan 30 vuoteen ja lentoliikenteelle tarvittavaa kapasiteettia on pystytty ylläpitämään vain ylitöillä. Ne tarkoittavat 10 tuntisia työpäiviä kuudesti viikossa monilla vilkkailla lentokentillä.

Monet ovat joutuneet turvautumaan sulun seurauksen extratöihin esimerkiksi taksikuskeina tai tiskaajina. Tämä kaikki, jotta rahaa riittäisi ruokaan ja varsinaiseen työhön kulkemiseen. Lepoaikaa ei siis jää vuorojen väliin lentoturvallisuustyötä ajatellen.

faa_building_1Suurilla lentokentillä on jo nähty turvatarkastuspisteiden sulkemisia ja ne tulevat myös lisääntymään.

Turvatarkastajien poissaolot olivat nousseet 7,5 prosenttiin verrattuna vuoden takaiseen kolmeen prosenttiin.

Turvatarkastuksista vastaava TSA on varoittanut, että kasvava määrä sen työntekijöistä ei pääse enää työpaikoille, koska heillä ei ole varaa tehdä työmatkoja. Turvatarkastajat ovat yksi pienipalkkaisimmista ryhmistä valtion palveluksessa.

TSA:n mukaan se tarkasti 23. tammikuuta koko maassa 1,76 miljoonaa matkustajaa. Heistä 99,9 prosenttia läpäisi turvatarkastuksen alla puolessa tunnissa ja 96,3 prosenttia alle vartissa. Kaikkiaan odotusajat vaihtelivat viidestä 78 minuuttiin USA:n 42 suurimman lentokentän tilastoissa.

Edellisten lisäksi turvallisuusraporttien analysointi on myös jäissä eikä mahdollisia riskipaikkoja välttämättä tunnisteta ja korjata ajoissa ennen mahdollista vaaratilannetta. Myös lento-onnettomuuksia tutkivan NTSB:n toiminta on pysähdyksissä.

“Ammattiliittojen johtajina pidämme mahdottomana tilannetta, jossa ilmailun ammattilaisia pyydetään työskentelemään ilman palkkaa lentoturvallisuuden heiketessä päivä päivältä. Lentoliikenteen häiriöiden välttämiseksi pyydämme kongressia ja valkoista taloa ottamaan välittömästi vaadittavat askeleet sulun päättämiseksi", toteavat NATCA:n, ALPA ja CWA (AFA):n puheenjohtajat yhteisessä lausunnossaan.

Yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt ovat lisäksi siirtäneet uusia reittiavauksiaan sulun seurauksena, koska FAA:n työntekijät, joilta hyväksyntä reiteille saadaan ovat lomautettuina.

Yhdysvaltain hallinnon 22.12.218 alkanut sulku on jo maan historian pisin. Hallinnon työntekijät ovat joko lomautettuina tai työvelvoitteessa ilman palkkaa.